Tilan vaikutus yhteisöllisyyteen oppilaitosympäristössä
Huovinen, Suvi (2022)
Huovinen, Suvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724313
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee ja tutkii, millainen vaikutus tilalla on yhteisöllisyyden luomiseen oppilaitosympäristössä, kun tilan käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja toteuttamiseen osallistetaan eri alojen opiskelijoita toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa. Toive ja tarve yhteisestä tilasta on tullut opiskelijoilta ja sen tavoitteena on parantaa yhteisöllisyyttä kampuksella. COVID-19 pandemia on eristänyt opiskelijoita ja se on tutkitusti vaikuttanut opiskelijoiden hyvinvointiin alenevasti.
Toimeksianto tuli Hyria koulutuksen Karankadun kampuksen toiminnasta vastaavalta henkilöstöltä, jotka ovat aktiivisesti kehittäneet kampuksen toimintaa ja viihtyisyyttä. Opiskelijat ovat toivoneet tilaa, missä voisi pelata ja viettää aikaa yhdessä. Ajoittain haasteena on ollut epäkunnioittava käytös oppilaitoksen tiloja kohtaan. Tämän vuoksi opinnäytetyön alussa tutkittiin syitä, minkä vuoksi tiloja ei kunnioiteta, ja kuinka epäasiallinen käytös saataisiin kitkettyä pois. Teemoiksi nousivat osallistaminen ja energian suuntaaminen aktiviteetteihin. Alussa tehdyn tutkimuksen johdosta päätettiin osallistaa eri alojen opiskelijat heidän oman ”opiskelijoiden olohuoneen” suunnittelu- ja toteutusvaiheisiin.
Opinnäytetyön tutkimukselliseksi kysymykseksi nousi, millainen vaikutus tilalla on yhteisöllisyyden luomiseen. Konseptia muotoiltiin palvelumuotoilun ja sisustusarkkitehtuurin keinoin. Tutkimustyötä tehtiin projektin eri vaiheissa erilaisia menetelmiä käyttäen. Tutkimus aineistoa kerättiin The frame creation process -mallin, haastatteluiden, äänestysten ja kyselyiden avulla. Tutkimusaineiston avulla pyrittiin hakemaan tietoa sekä todentamaan, voiko tilalla olla vaikutusta yhteisöllisyyden luomiseen ja lisäämiseen oppilaitosympäristössä sekä, millainen tilan vaikutus yhteisöllisyyden luomiseen todellisuudessa on.
Tutkimustulokset osoittivat, että tarvetta opiskelijoiden yhteiselle tilalle on ollut. Opiskelijoiden osallistaminen käyttäjälähtöiseen suunnittelu- ja toteutusprojektiin on luonut arvostusta tilaa kohtaan sekä se on kasvattanut yhteisöllisyyden kokemuksia kampuksella. Opinnäytetyön aihe muodostui hyvin ajankohtaiseksi ja eheyttäväksi pitkän COVID-19 pandemian ja etäkoulun jälkeen. Ihmisten sanotaan olevan sosiaalisia olentoja, jotka kaipaavat kohtaamisia.
Toimeksianto tuli Hyria koulutuksen Karankadun kampuksen toiminnasta vastaavalta henkilöstöltä, jotka ovat aktiivisesti kehittäneet kampuksen toimintaa ja viihtyisyyttä. Opiskelijat ovat toivoneet tilaa, missä voisi pelata ja viettää aikaa yhdessä. Ajoittain haasteena on ollut epäkunnioittava käytös oppilaitoksen tiloja kohtaan. Tämän vuoksi opinnäytetyön alussa tutkittiin syitä, minkä vuoksi tiloja ei kunnioiteta, ja kuinka epäasiallinen käytös saataisiin kitkettyä pois. Teemoiksi nousivat osallistaminen ja energian suuntaaminen aktiviteetteihin. Alussa tehdyn tutkimuksen johdosta päätettiin osallistaa eri alojen opiskelijat heidän oman ”opiskelijoiden olohuoneen” suunnittelu- ja toteutusvaiheisiin.
Opinnäytetyön tutkimukselliseksi kysymykseksi nousi, millainen vaikutus tilalla on yhteisöllisyyden luomiseen. Konseptia muotoiltiin palvelumuotoilun ja sisustusarkkitehtuurin keinoin. Tutkimustyötä tehtiin projektin eri vaiheissa erilaisia menetelmiä käyttäen. Tutkimus aineistoa kerättiin The frame creation process -mallin, haastatteluiden, äänestysten ja kyselyiden avulla. Tutkimusaineiston avulla pyrittiin hakemaan tietoa sekä todentamaan, voiko tilalla olla vaikutusta yhteisöllisyyden luomiseen ja lisäämiseen oppilaitosympäristössä sekä, millainen tilan vaikutus yhteisöllisyyden luomiseen todellisuudessa on.
Tutkimustulokset osoittivat, että tarvetta opiskelijoiden yhteiselle tilalle on ollut. Opiskelijoiden osallistaminen käyttäjälähtöiseen suunnittelu- ja toteutusprojektiin on luonut arvostusta tilaa kohtaan sekä se on kasvattanut yhteisöllisyyden kokemuksia kampuksella. Opinnäytetyön aihe muodostui hyvin ajankohtaiseksi ja eheyttäväksi pitkän COVID-19 pandemian ja etäkoulun jälkeen. Ihmisten sanotaan olevan sosiaalisia olentoja, jotka kaipaavat kohtaamisia.