Informationsvisualisering : Digitalisering av manualer samt arbetsinstruktioner
Felix, Alexander (2022)
Felix, Alexander
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402126767
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402126767
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perustuu graafiseen viestintään ja ihmisten vuorovaikutukseen visuaalisen viestinnän kanssa käsikirjoissa ja työohjeissa tullessasi. Opinnäytetyöni tarkoituksena on ollut löytää vastauksia tarpeeseen täysin digitaaliselle käsikirjalle ja muiden opetusmenetelmien digitalisoinnille.
Graafinen viestintä ja digitalisaatio ovat kaksi hyvin laajaa alaa. Teoriaosassa käsittelen graafista viestintää ja digitalisaatiota arjen näkökulmasta ja nykyajan ajankohtaisista asioista. Olen myös sisällyttänyt tutkintooni monia menetelmiä, joita voi tarvita hyvän käsikirjan saamiseksi digitaaliseen työskentelyyn.
Tutkimuskyselyni ja tiedonkeruu tehtiin kyselykysymyksillä, jotka valittiin ensimmäisestä yritykselle tekemästämme tiedonkeruusta. Konkreettisimmat ja tehokkaimmat kysymykset valittiin testaamaan sitä myös kohderyhmänä nuoremmille opiskelijoille. Sekä kvalitatiiviset että kvantitatiiviset kyselyt olivat 5 monivalintakysymystä eri vastausvaihtoehdoilla, kysymykset suuntautuvat yleensä suoraan niihin kohtiin, joista tässä tutkimuksessa on kyse. Yhteenveto perustuu tutkimustuloksiini, joissa tutkimukset osoittavat selvästi, että digitaalisille ohjeille ja kehitykselle saattaa olla tarvetta tulevaisuudessa, tämä kehitys on positiivista kaikille yrittäjille.
Graafinen viestintä ja digitalisaatio ovat kaksi hyvin laajaa alaa. Teoriaosassa käsittelen graafista viestintää ja digitalisaatiota arjen näkökulmasta ja nykyajan ajankohtaisista asioista. Olen myös sisällyttänyt tutkintooni monia menetelmiä, joita voi tarvita hyvän käsikirjan saamiseksi digitaaliseen työskentelyyn.
Tutkimuskyselyni ja tiedonkeruu tehtiin kyselykysymyksillä, jotka valittiin ensimmäisestä yritykselle tekemästämme tiedonkeruusta. Konkreettisimmat ja tehokkaimmat kysymykset valittiin testaamaan sitä myös kohderyhmänä nuoremmille opiskelijoille. Sekä kvalitatiiviset että kvantitatiiviset kyselyt olivat 5 monivalintakysymystä eri vastausvaihtoehdoilla, kysymykset suuntautuvat yleensä suoraan niihin kohtiin, joista tässä tutkimuksessa on kyse. Yhteenveto perustuu tutkimustuloksiini, joissa tutkimukset osoittavat selvästi, että digitaalisille ohjeille ja kehitykselle saattaa olla tarvetta tulevaisuudessa, tämä kehitys on positiivista kaikille yrittäjille.