Incorporating practical applications of storm water control into vocational education : case study the joint authority of education in the Espoo region Omnia : landscape gardening studies
Atkinson, Andrew (2022)
Atkinson, Andrew
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423897
Tiivistelmä
Climate change has brought about increased awareness of the issue of stormwater control methods and created a need for landscape garden professionals to be ever more skilled and knowledgeable about stormwater control.
The Finnish national study plan for landscape gardening was renewed in 2021. The study plan calls for the incorporation of stormwater control methods into the curriculum of vocational education institutions but does not lay down how this should be carried out, with the decision for actual teaching methods being left to individual schools to decide.
This thesis is a case study, which aims to clarify how vocational educational institutes in Finland have been going about this, and, using similar educational institutes in the United Kingdom as a benchmark, aims to come up with recommendations for future methods.
The desired outcome is a working model to teach stormwater control methods at Omnia, which could be adapted to other vocational schools as well. Ilmastonmuutos on lisännyt tietoisuutta hulevesien hallintamenetelmistä ja luonut maisemapuutarha-alan ammattilaisille tarpeen olla entistä kyvykkäämpiä ja tietoisempia hulevesien hallinnassa.
Suomen kansallinen viheralan opintosuunnitelma uudistettiin vuonna 2021. Opintosuunnitelmassa vaaditaan hulevesien hallintamenetelmien sisällyttämistä opetussuunnitelmaan, mutta siinä ei määritellä, miten se tulisi toteuttaa, vaan varsinaisista opetusmenetelmistä päättäminen jätetään yksittäisten koulujen päätettäväksi.
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka tavoitteena on selvittää, miten Suomen ammatilliset oppilaitokset ovat toteuttaneet hulevesien hallintamenetelmien opetusta. Työssä käytetään vertailukohtana vastaavia oppilaitoksia Iso-Britanniassa, ja tavoitteena on laatia suosituksia tulevaisuuden opetusmenetelmille.
Tavoitteena on kehittää Omniassa sellainen hulevesien hallintamenetelmien opetusmalli, jota voitaisiin soveltaa myös muissa ammatillisissa oppilaitoksissa.
The Finnish national study plan for landscape gardening was renewed in 2021. The study plan calls for the incorporation of stormwater control methods into the curriculum of vocational education institutions but does not lay down how this should be carried out, with the decision for actual teaching methods being left to individual schools to decide.
This thesis is a case study, which aims to clarify how vocational educational institutes in Finland have been going about this, and, using similar educational institutes in the United Kingdom as a benchmark, aims to come up with recommendations for future methods.
The desired outcome is a working model to teach stormwater control methods at Omnia, which could be adapted to other vocational schools as well.
Suomen kansallinen viheralan opintosuunnitelma uudistettiin vuonna 2021. Opintosuunnitelmassa vaaditaan hulevesien hallintamenetelmien sisällyttämistä opetussuunnitelmaan, mutta siinä ei määritellä, miten se tulisi toteuttaa, vaan varsinaisista opetusmenetelmistä päättäminen jätetään yksittäisten koulujen päätettäväksi.
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka tavoitteena on selvittää, miten Suomen ammatilliset oppilaitokset ovat toteuttaneet hulevesien hallintamenetelmien opetusta. Työssä käytetään vertailukohtana vastaavia oppilaitoksia Iso-Britanniassa, ja tavoitteena on laatia suosituksia tulevaisuuden opetusmenetelmille.
Tavoitteena on kehittää Omniassa sellainen hulevesien hallintamenetelmien opetusmalli, jota voitaisiin soveltaa myös muissa ammatillisissa oppilaitoksissa.