Avoin päiväkoti perheiden valintana
Lautiainen, Taimi; Vainikka, Titta (2014)
Lautiainen, Taimi
Vainikka, Titta
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211374
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää avoimen päiväkodin tärkeyttä lapsiperheiden tukemisessa, syitä avoimen päiväkodin valintaan sekä tyytyväisyyttä avoimen päiväkodin toimintaan. Tarkoituksena oli saada tietoa siitä, millaista tukea perhe saa avoimesta päiväkodista. Opinnäytetyö sai alkunsa kartoituksesta, joka tehtiin Lappeenrannan kaupungin avoimista varhaiskasvatuspalveluista.
Teoriaosuudessa käsiteltiin avointen varhaiskasvatuspalvelujen historiaa ja nykytilaa sekä avointa päiväkotia osana ehkäisevää lastensuojelua. Tietoa hankittiin internetistä, kirjallisuudesta sekä ammattilehdistä. Kartoituksen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla sekä Webropol-kyselyllä. Kyselyssä oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä, joten opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruu toteutettiin syys-lokakuussa 2013. Vastauksia saatiin yhteensä 21. Määrä oli riittävä tähän tutkimukseen.
Opinnäytetyön tuloksissa nousi esille avoimen päiväkodin merkitys lapsiperheiden arjessa. Lisäksi tärkeänä pidettiin vanhempien toisiltaan saamaa vertaistukea, henkilökunnan tarjoamaa tukea ja mahdollisuutta keskusteluun sekä lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä ja lasten saamaa leikkiseuraa. Avoimen päiväkodin koettiin tuovan virkistävää vaihtelua lapsiperheen normaaliin arkeen. Avoimien päiväkotien käyttäjien kokemaan tyytyväisyyteen vaikutti myös avoimessa päiväkodissa järjestettävä monipuolinen toiminta. Näiden tekijöiden lisäksi avoimen päiväkodin valintaan lapsen hoitopaikaksi vaikutti sen läheinen sijainti sekä toiminnan maksuttomuus.
Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla vanhempien osallisuus avoimen päiväkodin toiminnan sisällön suunnitteluun. Lisäksi tiedotus avoimista päivähoitopalveluista ja palveluiden käyttäjien tavoittaminen olisi mahdollinen jatkotutkimuskohde.
Teoriaosuudessa käsiteltiin avointen varhaiskasvatuspalvelujen historiaa ja nykytilaa sekä avointa päiväkotia osana ehkäisevää lastensuojelua. Tietoa hankittiin internetistä, kirjallisuudesta sekä ammattilehdistä. Kartoituksen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla sekä Webropol-kyselyllä. Kyselyssä oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä, joten opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruu toteutettiin syys-lokakuussa 2013. Vastauksia saatiin yhteensä 21. Määrä oli riittävä tähän tutkimukseen.
Opinnäytetyön tuloksissa nousi esille avoimen päiväkodin merkitys lapsiperheiden arjessa. Lisäksi tärkeänä pidettiin vanhempien toisiltaan saamaa vertaistukea, henkilökunnan tarjoamaa tukea ja mahdollisuutta keskusteluun sekä lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä ja lasten saamaa leikkiseuraa. Avoimen päiväkodin koettiin tuovan virkistävää vaihtelua lapsiperheen normaaliin arkeen. Avoimien päiväkotien käyttäjien kokemaan tyytyväisyyteen vaikutti myös avoimessa päiväkodissa järjestettävä monipuolinen toiminta. Näiden tekijöiden lisäksi avoimen päiväkodin valintaan lapsen hoitopaikaksi vaikutti sen läheinen sijainti sekä toiminnan maksuttomuus.
Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla vanhempien osallisuus avoimen päiväkodin toiminnan sisällön suunnitteluun. Lisäksi tiedotus avoimista päivähoitopalveluista ja palveluiden käyttäjien tavoittaminen olisi mahdollinen jatkotutkimuskohde.