Kulttuurihistoriallisen museon digitaaliset elämykset lapsille ja nuorille: suomen kansallismuseo
Rönnback, Sara (2022)
Rönnback, Sara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323751
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii millainen digitaalinen sisältö kiinnostaa lapsia ja nuoria kulttuurihistoriallisen museon näyttelyissä. Opinnäytetyön tilaaja on Suomen kansallismuseo.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota ennakoivaa selvitystyötä ja kehitysideoita kiinnostavaan digitaaliseen tekemiseen kulttuurihistoriallisen museon näyttelyissä lapsille ja nuorille Kansallismuseon lisäosan, Uuden Kansallisen avautuessa loppuvuodesta 2026.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointitutkimusta Kansallismuseon näyttelyissä ja sitä täydennettiin pikahaastatteluilla kohderyhmälle ja heidän seurassaan olleille aikuisille. Pikahaastattelut toteutettiin puolistrukroituna haastatteluna. Toisena menetelmänä hyödynnettiin benchmarkinganalyysiä valituissa kohteissa (Helsingin kaupunginmuseo, Tiedekeskus Heureka ja Suomen Luontokeskus Haltia), joissa tutustuttiin digitaalisiin toimintoihin, sekä lapsille ja nuorille suunnattuihin sisältöihin näyttelyissä.
Opinnäytetyön yhteenvetona voi päätellä, että Kansallismuseon ja vertailukohteiden digitaaliset toiminnot ja sisällöt eivät nousseet keskiöön lasten vierailuilla, vaan antoivat kokemukseen viihdearvoa. Tämän opinnäytetyön kehittämisehdotukset eivät ole digitaalisia innovaatioita, vaan kerätyn aineiston perusteella kehitettyjä sisältöideoita kohderyhmälle, joita voidaan toteuttaa digitaalisesti.
Tämän opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä digitaalisen tekemisen suunnittelussa, kun kohderyhmänä ovat lapset, vaikka digitalisaation kehitys on nopeaa. Työn tavoitteet toteutuivat siltä osin, että siinä pystytään osoittamaan lasten kiinnostuksen kohteet kulttuurihistoriallisen museon näyttelyissä, mutta se ei pysty vastaamaan tähän kysymykseen nuorten osalta.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota ennakoivaa selvitystyötä ja kehitysideoita kiinnostavaan digitaaliseen tekemiseen kulttuurihistoriallisen museon näyttelyissä lapsille ja nuorille Kansallismuseon lisäosan, Uuden Kansallisen avautuessa loppuvuodesta 2026.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointitutkimusta Kansallismuseon näyttelyissä ja sitä täydennettiin pikahaastatteluilla kohderyhmälle ja heidän seurassaan olleille aikuisille. Pikahaastattelut toteutettiin puolistrukroituna haastatteluna. Toisena menetelmänä hyödynnettiin benchmarkinganalyysiä valituissa kohteissa (Helsingin kaupunginmuseo, Tiedekeskus Heureka ja Suomen Luontokeskus Haltia), joissa tutustuttiin digitaalisiin toimintoihin, sekä lapsille ja nuorille suunnattuihin sisältöihin näyttelyissä.
Opinnäytetyön yhteenvetona voi päätellä, että Kansallismuseon ja vertailukohteiden digitaaliset toiminnot ja sisällöt eivät nousseet keskiöön lasten vierailuilla, vaan antoivat kokemukseen viihdearvoa. Tämän opinnäytetyön kehittämisehdotukset eivät ole digitaalisia innovaatioita, vaan kerätyn aineiston perusteella kehitettyjä sisältöideoita kohderyhmälle, joita voidaan toteuttaa digitaalisesti.
Tämän opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä digitaalisen tekemisen suunnittelussa, kun kohderyhmänä ovat lapset, vaikka digitalisaation kehitys on nopeaa. Työn tavoitteet toteutuivat siltä osin, että siinä pystytään osoittamaan lasten kiinnostuksen kohteet kulttuurihistoriallisen museon näyttelyissä, mutta se ei pysty vastaamaan tähän kysymykseen nuorten osalta.