Avosairaanhoidon yksikön perehdytysmalli verkko-oppimisympäristöön soveltuen
Hiekkanen-Torkko, Satu (2022)
Hiekkanen-Torkko, Satu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323770
Tiivistelmä
Kattavalla, suunnitelmallisella ja yksilöidyllä perehdytyksellä on nykypäivän työelämässä suuri merkitys. Perehdytys monipuolistuu ja saavutettavuus paranee digitaalisia oppimisympäristöjä hyödynnettäessä. Ajantasaisella ja toimivalla perehdytyksellä on mahdollista saavuttaa kilpailuetu työntekijöiden rekrytoinnissa ja pitovoimassa.
Opinnäytetyön kehittämistehtävän tavoitteena oli parantaa ja yhtenäistää yksikön perehdytystä Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän, Phhykyn mallin mukaiseksi. Tarkoituksena oli tuottaa perehdytysmalli avosairaanhoidon yksikköön.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä avosairaanhoidon yksikköön. Tarve uudistaa perehdytysmallia nousi yksikössä tapahtuneesta toimintamallin muutoksesta moniammatilliseen tiimimalliin. Muutto uusiin toimitiloihin vaikutti osaltaan perehdytyksen päivittämistarpeeseen. Kehittämistyön lähestymistapana käytettiin toimintatutkimusta ja henkilöstö osallistettiin kehittämiseen osallistavien menetelmien avulla. Käytettyjä menetelmiä olivat aivoriihityöskentely ja prosessikävelyä mukaileva työpaja.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ehdotus perehdytysmalliksi, jossa on otettu huomioon digitalisoituminen, yksilöllisyys sekä selkeys. Perehdytysmalli tukee esihenkilön työtä rekrytoinnin suunnittelusta alkaen. Perehtyjälle ja perehdyttäjälle malli antaa tukea perehtymisen sisältöihin ja suunnitelmallisuuteen.
Perehdytysmallia voidaan hyödyntää moniammatillisen tiimimallin kehittämisessä sekä muiden yksiköiden toiminnan ja perehdytyksen suunnittelussa. Malli luo pohjan perehdytyksen siirtämiselle verkko-oppimisympäristöön. Etuna verkko-oppimisympäristössä on mallin hyödynnettävyyden ja yksilöllisyyden kehittäminen sekä materiaalien päivittämisen helpottuminen.
Opinnäytetyön kehittämistehtävän tavoitteena oli parantaa ja yhtenäistää yksikön perehdytystä Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän, Phhykyn mallin mukaiseksi. Tarkoituksena oli tuottaa perehdytysmalli avosairaanhoidon yksikköön.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä avosairaanhoidon yksikköön. Tarve uudistaa perehdytysmallia nousi yksikössä tapahtuneesta toimintamallin muutoksesta moniammatilliseen tiimimalliin. Muutto uusiin toimitiloihin vaikutti osaltaan perehdytyksen päivittämistarpeeseen. Kehittämistyön lähestymistapana käytettiin toimintatutkimusta ja henkilöstö osallistettiin kehittämiseen osallistavien menetelmien avulla. Käytettyjä menetelmiä olivat aivoriihityöskentely ja prosessikävelyä mukaileva työpaja.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ehdotus perehdytysmalliksi, jossa on otettu huomioon digitalisoituminen, yksilöllisyys sekä selkeys. Perehdytysmalli tukee esihenkilön työtä rekrytoinnin suunnittelusta alkaen. Perehtyjälle ja perehdyttäjälle malli antaa tukea perehtymisen sisältöihin ja suunnitelmallisuuteen.
Perehdytysmallia voidaan hyödyntää moniammatillisen tiimimallin kehittämisessä sekä muiden yksiköiden toiminnan ja perehdytyksen suunnittelussa. Malli luo pohjan perehdytyksen siirtämiselle verkko-oppimisympäristöön. Etuna verkko-oppimisympäristössä on mallin hyödynnettävyyden ja yksilöllisyyden kehittäminen sekä materiaalien päivittämisen helpottuminen.