Opettajien kokemuksia korona-ajan etätyöstä : työhyvinvointi, itsensä johtaminen ja tuen tarve
Hakanen, Mirka (2022)
Hakanen, Mirka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112424001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112424001
Tiivistelmä
Korona-aikana tunnemme vuodenvaihteessa 2019–2020 alkaneen Covid19-pandemian. Koulut siirtyivät etäopetukseen, jolloin sekä opettajat että oppilaat työskentelivät kotoa käsin. Etätyö ja etäopetus aiheuttivat monenlaisia ajatuksia ja seurauksia, joita nyt on lähdetty tutkimaan. Tämä opinnäytetyö tehtiin Kestävä aivoterveys -hankkeen toimeksiantona, ja se on osa laajempaa kokonaisuutta työhyvinvoinnin edistämisen tutkimuksesta.
Opinnäytetyötutkimuksen tarkoitus oli selvittää opettajien kokemuksia korona-ajan etätyön aikaisesta tuen tarpeesta, työhyvinvoinnista ja itsensä johtamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoutta opettajien kokemuksista: miten korona-ajan etätyö on vaikuttanut työhyvinvointiin ja itsensä johtamiseen sekä millaista tukea tarvitaan, jotta jatkossa vastaavissa tilanteissa voidaan toimia paremmin.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyyn vastasi 361 tamperelaista peruskoulun opettajaa. Tässä opinnäytetyössä perehdytään kyselyn kysymysten 22, 23 ja 25 laadulliseen sisällönanalyysiin. Myös aiempi teoria ja kirjallisuuskatsaus on toteutettu kysymysten aihepiiristä.
Opetusta ja opettajaa tukevat toimet olivat monimuotoinen vastausryhmä, missä työyhteisön tuki korostui. Työhyvinvointia lisäsivät vapaa-aika ja läheiset, työyhteisö ja työ sekä itsestä huolehtiminen. Itsensä johtamisen taidot jaettiin hyviin, keskinkertaisiin ja heikkoihin, ja pääosin taidot koetiin hyväksi.
Johtopäätöksenä todetaan, että korona-ajan etäopetus ja etätyö ei tuonut tyydytystä ja helpotusta peruskoulun opettajille opettajien työnkuvan vuoksi. Yleisesti ajateltuna etätyön joustavuus ja vapaus valita omat työskentelytavat sekä -ajat lisäävät halua olla etätyössä. Opettajan työnkuvassa on oppilaiden ja oppituntien vuoksi tietyt raamit ja työajat, joita tulee noudattaa. Näin ollen opettajat kokevat helpompana tehdä työtä kouluissa kasvokkain oppilaiden ja muun henkilökunnan kanssa.
Opinnäytetyötutkimuksen tarkoitus oli selvittää opettajien kokemuksia korona-ajan etätyön aikaisesta tuen tarpeesta, työhyvinvoinnista ja itsensä johtamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoutta opettajien kokemuksista: miten korona-ajan etätyö on vaikuttanut työhyvinvointiin ja itsensä johtamiseen sekä millaista tukea tarvitaan, jotta jatkossa vastaavissa tilanteissa voidaan toimia paremmin.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyyn vastasi 361 tamperelaista peruskoulun opettajaa. Tässä opinnäytetyössä perehdytään kyselyn kysymysten 22, 23 ja 25 laadulliseen sisällönanalyysiin. Myös aiempi teoria ja kirjallisuuskatsaus on toteutettu kysymysten aihepiiristä.
Opetusta ja opettajaa tukevat toimet olivat monimuotoinen vastausryhmä, missä työyhteisön tuki korostui. Työhyvinvointia lisäsivät vapaa-aika ja läheiset, työyhteisö ja työ sekä itsestä huolehtiminen. Itsensä johtamisen taidot jaettiin hyviin, keskinkertaisiin ja heikkoihin, ja pääosin taidot koetiin hyväksi.
Johtopäätöksenä todetaan, että korona-ajan etäopetus ja etätyö ei tuonut tyydytystä ja helpotusta peruskoulun opettajille opettajien työnkuvan vuoksi. Yleisesti ajateltuna etätyön joustavuus ja vapaus valita omat työskentelytavat sekä -ajat lisäävät halua olla etätyössä. Opettajan työnkuvassa on oppilaiden ja oppituntien vuoksi tietyt raamit ja työajat, joita tulee noudattaa. Näin ollen opettajat kokevat helpompana tehdä työtä kouluissa kasvokkain oppilaiden ja muun henkilökunnan kanssa.