Ammatillinen kehittyminen asiakas- ja logistiikkateknikon työssä : päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö
Lamminpää, Heikki (2022)
Lamminpää, Heikki
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423873
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä analysoitiin asiakas- ja logistiikkateknikon työtehtäviä sekä havainnoitiin työn yleistä vaativuustasoa. Työssä tarkasteltiin myös monipuolisesti kyseisessä työtehtävässä vaadittavaa osaamista ja esille nousseita ammatillisen kehittymisen kohteita.
Opinnäytetyössä käytettiin kehittämismenetelmänä osallistuvaa havainnointia, joka toteutettiin työtehtävien päiväkirjaseurannalla 10 viikon ajan. Seurantaviikkojen aikana havainnoitiin ja kuvailtiin kyseisen ammatin työtehtävien monipuolisuutta ja rinnastettiin havaintoja teoriaan.
Seurannan ja analysoinnin lopputulemana voidaan huomata asiakas- ja logistiikkateknikon kaikista keskeisimmät ammatilliset osaamisalueet sekä työtehtävissä tarvittavat taidot. Keskeisimmiksi ammatillisiksi taidoiksi osoittautuivat mm. itsensä johtamisen ja englanninkielentaidot. Analyysin avulla ammatillisen osaamisen kehittymistä voidaan ohjata selkeään ja kaikista hyödyllisimpään suuntaan.
Ammatillisen kehittymisen keskiössä ovat työntekijän itsensä johtamisen taidot. Työpaikalla ammatillista kehittymistä voi edelleen edistää mahdollisilla kehityskeskusteluilla. The thesis analyzes the work tasks of a customer and logistics technician and observes the duty’s general difficulty level. The thesis also reviews in various ways the needed skill set for the specific duty and the emerged subjects of professional development.
Used research method in the thesis was participant observation, which was carried through by a 10 weeklong work task diary tracking. During the tracking weeks, the occupation’s versatile duties were observed and described, and discoveries were com-pared with theory.
As a conclusion for the observation and analysis, one can notice the most essential competencies and skills needed in the customer and logistics technician’s occupation. The most central professional competencies were found to be self-management skills and English skills. With this knowledge, one can guide professional development in the right and most useful direction.
At the core of employees’ professional development are self-management skills. Professional development can be further developed with a possible goal and development dialogue done in the workplace.
Opinnäytetyössä käytettiin kehittämismenetelmänä osallistuvaa havainnointia, joka toteutettiin työtehtävien päiväkirjaseurannalla 10 viikon ajan. Seurantaviikkojen aikana havainnoitiin ja kuvailtiin kyseisen ammatin työtehtävien monipuolisuutta ja rinnastettiin havaintoja teoriaan.
Seurannan ja analysoinnin lopputulemana voidaan huomata asiakas- ja logistiikkateknikon kaikista keskeisimmät ammatilliset osaamisalueet sekä työtehtävissä tarvittavat taidot. Keskeisimmiksi ammatillisiksi taidoiksi osoittautuivat mm. itsensä johtamisen ja englanninkielentaidot. Analyysin avulla ammatillisen osaamisen kehittymistä voidaan ohjata selkeään ja kaikista hyödyllisimpään suuntaan.
Ammatillisen kehittymisen keskiössä ovat työntekijän itsensä johtamisen taidot. Työpaikalla ammatillista kehittymistä voi edelleen edistää mahdollisilla kehityskeskusteluilla.
Used research method in the thesis was participant observation, which was carried through by a 10 weeklong work task diary tracking. During the tracking weeks, the occupation’s versatile duties were observed and described, and discoveries were com-pared with theory.
As a conclusion for the observation and analysis, one can notice the most essential competencies and skills needed in the customer and logistics technician’s occupation. The most central professional competencies were found to be self-management skills and English skills. With this knowledge, one can guide professional development in the right and most useful direction.
At the core of employees’ professional development are self-management skills. Professional development can be further developed with a possible goal and development dialogue done in the workplace.