Varhaiskasvatuksen opettajan käsikirja : perehdytysmateriaali päiväkodille
Kuosmanen, Simo (2022)
Kuosmanen, Simo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423857
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksianto on saatu eräältä yksityiseltä päiväkotiketjulta, jolla on monia päiväkoteja Suomessa. Keskusteluissani toimeksiantajan edustajan kanssa kävi ilmi, että heiltä puuttui sähköinen koulutusmateriaali, jota he voivat tarvittaessa muokata. Tämän työn tarkoituksena on luoda heille selkeä, lyhyt ja helppokäyttöinen varhaiskasvatuksen opettajan opas. Oppaaseen pyydettiin erikseen internetlinkkejä
Toimeksiantaja osallistui työn tekemiseen palavereissa. Pidimme monia palavereita ja kävin esittelemässä työtäni kyseisen päiväkotiketjun päiväkodissa, jolloin tuon päiväkodin henkilöstö antoi palautetta työstäni.
Teoriaosassa käsitellään perehdyttämistä sekä prosessina että sisällöllisesti. Toinen teema, joka käsitellään teoriaosassa on varhaiskasvatuksen pedagogiset perusteet. Tässä kappaleessa käsitellään lapsen oikeudet, varhaiskasvatuslaki, oppimisen alueet ja teoriat sekä muut varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat.
Opas on jaettu neljään osaan. Ensimmäinen osio on nimeltään päiväkotia ohjaavat asetukset ja arvot.
Oppaan toisessa osassa käydään läpi opettajan toiminnan suunnitelmallisuutta ja arviointia. Tässä osiossa käsitellään pedagoginen dokumentointi, päiväkotitoiminnan suunnittelu, ryhmäkohtainen varhaiskasvatussuunnitelma sekä lapsen varhaiskasvatussuunnitelma.
Oppaan kolmannessa osassa käsitellään opettajan työhön kuuluvaa viestintää ja yhteistyötä. Tämä osa alkaa tiimipalavereilla, ja jatkuu huoltajien roolia käsittelevällä kappaleella. Toimeksiantajani toiveesta tämä osio jatkuu monikulttuurisuuslinkeillä. Viimeksi olen listannut toimeksiantajalleni tärkeitä yhteistyötahoja ja heidän yhteystietonsa.
Oppaan viimeinen osa on nimeltään pedagoginen vastuu. Se aloitetaan positiivista pedagogiikkaa käsittelevällä osiolla. Toiseksi teemaksi on nostettu oppimisen alueet, jotka käydään lyhyesti läpi. Osan kolmas teema on kuvien käyttö ja miten kuvia tulee käyttää varhaiskasvatuksessa. Neljännessä osiossa luetellaan sovelluksia ja ideoita oppimisen alueisiin. Viidennen osion nimi on fyysinen oppimisympäristö. Kuudedes osio on suomi toisena kielenä varhaiskasvatuksessa.
Toimeksiantaja osallistui työn tekemiseen palavereissa. Pidimme monia palavereita ja kävin esittelemässä työtäni kyseisen päiväkotiketjun päiväkodissa, jolloin tuon päiväkodin henkilöstö antoi palautetta työstäni.
Teoriaosassa käsitellään perehdyttämistä sekä prosessina että sisällöllisesti. Toinen teema, joka käsitellään teoriaosassa on varhaiskasvatuksen pedagogiset perusteet. Tässä kappaleessa käsitellään lapsen oikeudet, varhaiskasvatuslaki, oppimisen alueet ja teoriat sekä muut varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat.
Opas on jaettu neljään osaan. Ensimmäinen osio on nimeltään päiväkotia ohjaavat asetukset ja arvot.
Oppaan toisessa osassa käydään läpi opettajan toiminnan suunnitelmallisuutta ja arviointia. Tässä osiossa käsitellään pedagoginen dokumentointi, päiväkotitoiminnan suunnittelu, ryhmäkohtainen varhaiskasvatussuunnitelma sekä lapsen varhaiskasvatussuunnitelma.
Oppaan kolmannessa osassa käsitellään opettajan työhön kuuluvaa viestintää ja yhteistyötä. Tämä osa alkaa tiimipalavereilla, ja jatkuu huoltajien roolia käsittelevällä kappaleella. Toimeksiantajani toiveesta tämä osio jatkuu monikulttuurisuuslinkeillä. Viimeksi olen listannut toimeksiantajalleni tärkeitä yhteistyötahoja ja heidän yhteystietonsa.
Oppaan viimeinen osa on nimeltään pedagoginen vastuu. Se aloitetaan positiivista pedagogiikkaa käsittelevällä osiolla. Toiseksi teemaksi on nostettu oppimisen alueet, jotka käydään lyhyesti läpi. Osan kolmas teema on kuvien käyttö ja miten kuvia tulee käyttää varhaiskasvatuksessa. Neljännessä osiossa luetellaan sovelluksia ja ideoita oppimisen alueisiin. Viidennen osion nimi on fyysinen oppimisympäristö. Kuudedes osio on suomi toisena kielenä varhaiskasvatuksessa.