Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma osana PK Coaching Oy:n markkinointia
Koponen, Panu (2022)
Koponen, Panu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223592
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kehittää suunnitelmallinen työkalu yrityksen sosiaalisen median markkinointiin, jotta yrityksen markkinointi sosiaalisessa mediassa olisi mahdollisimman toimivaa ja tehokasta kaikkien käytettävissä olevien markkinointiresurssien ja yrityksen liiketoiminnan kannalta.
Tässä kehittämistyössä oli kaksi erillistä kehittämisvaihetta. Ensimmäisessä kehittämisvaiheessa laadittiin olemassa olevan markkinoinnin teoriatiedon sekä aiemmin ja työn aikana hankitun asiakasymmärryksen perusteella sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Toisessa kehittämisvaiheessa laaditun sosiaalisen median markkinointisuunnitelman mukaisesti toteutettiin testijakso, jossa arvioidaan suunnitelman toimivuutta.
Laaditun sosiaalisen median markkinointisuunnitelman mukaisesti toteutettiin testijakso sosiaalisen median Instagram- ja Facebook-alustoilla. Neljän viikon pituisen testijakson perusteella pystyttiin analysoimaan markkinointisuunnitelman toimivuutta sekä tehdä tarvittavia muutoksia suunnitelmaan sosiaalisen median markkinoinnin tehostamiseksi ja markkinoinnin tavoitteiden saavuttamiseksi.
Kehittämistyön tavoite saavutettiin ja työn tuloksena syntyi sosiaalisen median markkinointiin julkaisukalenteripohja, jota voidaan hyödyntää jatkossa sykleittäin kalenterivuoden aikana. Markkinoinnin tavoitteita kohti edettiin jo testijaksolla ja jakson aikana saatiin kerättyä arvokasta dataa markkinointisuunnitelman toimivuudesta. Tämän datan perusteella voidaan tehdä jatkoa varten muutoksia suunnitelmaan ja tehostaa sosiaalisen median markkinointia.
Tässä kehittämistyössä oli kaksi erillistä kehittämisvaihetta. Ensimmäisessä kehittämisvaiheessa laadittiin olemassa olevan markkinoinnin teoriatiedon sekä aiemmin ja työn aikana hankitun asiakasymmärryksen perusteella sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Toisessa kehittämisvaiheessa laaditun sosiaalisen median markkinointisuunnitelman mukaisesti toteutettiin testijakso, jossa arvioidaan suunnitelman toimivuutta.
Laaditun sosiaalisen median markkinointisuunnitelman mukaisesti toteutettiin testijakso sosiaalisen median Instagram- ja Facebook-alustoilla. Neljän viikon pituisen testijakson perusteella pystyttiin analysoimaan markkinointisuunnitelman toimivuutta sekä tehdä tarvittavia muutoksia suunnitelmaan sosiaalisen median markkinoinnin tehostamiseksi ja markkinoinnin tavoitteiden saavuttamiseksi.
Kehittämistyön tavoite saavutettiin ja työn tuloksena syntyi sosiaalisen median markkinointiin julkaisukalenteripohja, jota voidaan hyödyntää jatkossa sykleittäin kalenterivuoden aikana. Markkinoinnin tavoitteita kohti edettiin jo testijaksolla ja jakson aikana saatiin kerättyä arvokasta dataa markkinointisuunnitelman toimivuudesta. Tämän datan perusteella voidaan tehdä jatkoa varten muutoksia suunnitelmaan ja tehostaa sosiaalisen median markkinointia.