Användning av personlig marknadsföring bland aktörer inom finländsk friidrott
Bäck, Kristian (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323763
Tiivistelmä
Allt fler finländska friidrottare har börjat använda sig av sitt personliga varumärke för att finansiera sin satsning på idrotten. Ett starkt personligt varumärke har blivit en viktig konkurrensfördel under de senaste åren bland friidrottarna. Sociala medierna är en av de största orsakerna till att friidrottarna har haft möjligheten att skapa & stärka sina personliga varumärken kring sina idrottskarriärer. Sociala medierna har gjort det möjligt för friidrottarna att göra en heltidssatsning på friidrotten oavsett idrottsnivån. Friidrottarna i denna undersökning tillhör den inhemska eliten. Arbetes teoretiska referensram beskriver de olika begreppen kring bryggandet av det personliga varumärket. Referensramens huvudteman är: Personlig marknadsföring, sociala medier och personlig marknadsföring för idrottare. Arbetet utfördes genom en kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade intervjuer. I arbetets resultatkapitel analyseras samlad data. I undersökningen kommer det fram att utan sociala medier är det möjligt för vissa inhemska elitfriidrottare på internationell nivå, att ekonomiskt möjliggöra heltidssatsning på friidrott, men de allra flesta använder sig av sociala nätverken.