Tekoälyn generointi ja simulointi fantasiamaailmassa
Ruuth, Juuso; Tiilikainen, Joonas (2014)
Ruuth, Juuso
Tiilikainen, Joonas
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311579
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena ja päämääränä oli luoda ja tarkkailla luotujen tekoälyjen toimintoja ja vuorovaikutusta pelaajan kanssa. Tekoälyt pystyvät tekemään melkein kaikkea mitä pelaajakin voi tehdä, kuten tehdä tehtäviä, surmata hirviöitä ja sosialisoitua.
Tekoälyjen käyttäytyminen riippuu niiden persoonallisuudesta, olosuhteista kuten kunnosta ja tavaroista, alue jolla ne ovat ja pelaajan antamista ehdotuksista. Ottaako tekoäly pelaajan ehdotuksen huomioon riippuu pelaajan ja tekoälyn välisestä suhteesta. Pelimaailma koostuu kylästä, majatalosta, hautuumaasta ja luolastosta. Myös kauppa on olemassa, mutta siellä ei ole vielä mitään.
Opinnäytetyön tulos oli yksinkertaisia tekoälyjä, jotka vaeltavat pelimaailmassa suorittaen yksinkertaisia toimintoja noin puolen minuutin välein, jos ne eivät ole taistelussa. Pelaaja voi antaa ehdotuksia tekoälyille, jotka voivat vaikuttaa tekoälyn seuraavaan toimintoon. Jos tekoäly kuolee, peli luo uuden tekoälyn uudella nimellä, luokalla ja persoonallisuudella. Sitten tekoäly aloittaa uuden elämän.
Pelaajan ja tekoälyjen välisen vuorovaikutuksen tuloksia tarkkailtiin useiden pelikertojen kautta ja tulokset kirjattiin ylös. Kerätyistä tuloksista voitiin päätellä, että hyviä neuvoja saaneilla tekoälyillä oli tapana selvitä kauemmin kuin huonoja neuvoja saaneilla. Ne tekoälyt, jotka pelaaja jätti huomiotta joko selvisivät pitkään tai kuolivat aikaisin.
Tekoälyjen käyttäytyminen riippuu niiden persoonallisuudesta, olosuhteista kuten kunnosta ja tavaroista, alue jolla ne ovat ja pelaajan antamista ehdotuksista. Ottaako tekoäly pelaajan ehdotuksen huomioon riippuu pelaajan ja tekoälyn välisestä suhteesta. Pelimaailma koostuu kylästä, majatalosta, hautuumaasta ja luolastosta. Myös kauppa on olemassa, mutta siellä ei ole vielä mitään.
Opinnäytetyön tulos oli yksinkertaisia tekoälyjä, jotka vaeltavat pelimaailmassa suorittaen yksinkertaisia toimintoja noin puolen minuutin välein, jos ne eivät ole taistelussa. Pelaaja voi antaa ehdotuksia tekoälyille, jotka voivat vaikuttaa tekoälyn seuraavaan toimintoon. Jos tekoäly kuolee, peli luo uuden tekoälyn uudella nimellä, luokalla ja persoonallisuudella. Sitten tekoäly aloittaa uuden elämän.
Pelaajan ja tekoälyjen välisen vuorovaikutuksen tuloksia tarkkailtiin useiden pelikertojen kautta ja tulokset kirjattiin ylös. Kerätyistä tuloksista voitiin päätellä, että hyviä neuvoja saaneilla tekoälyillä oli tapana selvitä kauemmin kuin huonoja neuvoja saaneilla. Ne tekoälyt, jotka pelaaja jätti huomiotta joko selvisivät pitkään tai kuolivat aikaisin.