Yritysvastuullisuuden kehittäminen
Salo, Jari (2022)
Salo, Jari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223505
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää kehitysehdotuksia kohdeyrityksen yritysvastuullisuuden kehittämiseen. Tutkimus oli hyvin teoriapainotteinen, eikä ollut tarkoitusta tai mahdollisuutta luoda valmiita yritysvastuullisuuteen liittyviä ohjeistuksia, koska aihe vaati yrityksen omaa sitoutumista, arvoja ja kehittämistä. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa keskityttiin sosiaaliseen vastuullisuuteen sekä siihen liittyvään vastuullisuusviestintään ja vastuullisuusraportointiin. Taloudellinen ja ekologinen vastuullisuus käsiteltiin vain teoreettisesti. Kohdeyrityksenä toimi RR Site Service Oy Raumalta. Toimia-lana on kansainvälinen projektinhallinta laivanrakennus-, offshore- ja teollisuusprojekteissa.
Lähestymistapana opinnäytetyössä käytettiin tapaustutkimusta, koska sekä sosiaalinen vastuullisuus, vastuullisuusviestintä, että vastuullisuusraportointi voidaan lukea tapauksiksi. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, dokumenttianalyysiä, kyselyä sekä benchmarkingia. Tutkinnassa hyödynnettiin kvalitatiivista, laadullista tutkimusmenetelmää.
Benchmarkingilla saatiin tietoa vertailuyritysten hyvistä vastuullisuuskäytännöistä, joita käytettiin kohdeyrityksen vastuullisuuden kehittämisehdotuksissa sekä osittain kyselyn perustana. Dokumenttianalyysissä käytettiin hyväksi aiheeseen liittyvää teoriaa laajasti. Kohdeyrityksellä ei ollut aiheeseen liittyviä dokumentteja. Haastattelut keskittyivät pitkälti aihevalintaan ja nykytilan ymmärtämiseen.
Tutkimusmenetelmien tulosten avulla tehtiin kehitysehdotuksia sosiaalisesta
vastuullisuudesta, siihen liittyvästä raportoinnista sekä viestinnästä. Johtopäätökseksi tutkimuksesta saatiin ymmärrys vastuullisuuden kehittämisen tarpeellisuudesta. Ymmärrettiin, että vastuullisuutta kehittämällä parannetaan kohdeyrityksen mainetta, lisätään kilpailukykyä ja tämän myötä mahdollisia asiakkuuksia.
Lähestymistapana opinnäytetyössä käytettiin tapaustutkimusta, koska sekä sosiaalinen vastuullisuus, vastuullisuusviestintä, että vastuullisuusraportointi voidaan lukea tapauksiksi. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, dokumenttianalyysiä, kyselyä sekä benchmarkingia. Tutkinnassa hyödynnettiin kvalitatiivista, laadullista tutkimusmenetelmää.
Benchmarkingilla saatiin tietoa vertailuyritysten hyvistä vastuullisuuskäytännöistä, joita käytettiin kohdeyrityksen vastuullisuuden kehittämisehdotuksissa sekä osittain kyselyn perustana. Dokumenttianalyysissä käytettiin hyväksi aiheeseen liittyvää teoriaa laajasti. Kohdeyrityksellä ei ollut aiheeseen liittyviä dokumentteja. Haastattelut keskittyivät pitkälti aihevalintaan ja nykytilan ymmärtämiseen.
Tutkimusmenetelmien tulosten avulla tehtiin kehitysehdotuksia sosiaalisesta
vastuullisuudesta, siihen liittyvästä raportoinnista sekä viestinnästä. Johtopäätökseksi tutkimuksesta saatiin ymmärrys vastuullisuuden kehittämisen tarpeellisuudesta. Ymmärrettiin, että vastuullisuutta kehittämällä parannetaan kohdeyrityksen mainetta, lisätään kilpailukykyä ja tämän myötä mahdollisia asiakkuuksia.