Palkitsemisen rooli työntekijäkokemuksessa ja työnantajan vetovoimaisuudessa
Ruhtila, Jasmiina (2022)
Ruhtila, Jasmiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223472
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia työntekijäkokemusta ja työnantajan vetovoimaisuutta palkitsemisen näkökulmasta. Idea opinnäytetyön aiheeseen tuli toimeksiantajalta eli Yritys X:ltä, joka oli kiinnostunut kuulemaan palkitsemisen roolista niin sisäisesti työntekijäkokemuksessa kuin ulkoisesti työnantajan vetovoimaisuudessakin. Aihe on hyvin ajankohtainen, koska osaajista on pulaa ja työnantajien pitää löytää keinoja sitouttaa nykyistä henkilöstöä ja keinoja houkutella uusia työntekijöitä.
Ensimmäisenä tutkimusongelmana oli selvittää, miten Yritys X:n työntekijät kokivat palkitsemisen vaikuttaneen heidän työntekijäkokemukseensa. Toisena tutkimusongelmana oli kartoittaa, minkälainen asema Yritys X:llä oli työnantajakentässä palkitsemisen näkökulmasta. Tutkimuksen sisäinen kohderyhmä rajattiin Suomen työntekijöihin ja ulkoinen kohderyhmä rajattiin kilpailijoihin, jotka työllistivät samankaltaista henkilöstöä, tarjosivat samankaltaisia palveluja tai sijoittuivat houkuttelevimpien työnantajien listaukseen.
Viitekehykseen valittiin monipuolisesti henkilöstöjohtamisen kirjallisuutta sekä palkitsemiseen ja työntekijäkokemukseen liittyviä artikkeleita. Lisäksi viitekehykseen nostettiin esimerkiksi uutisia ja julkaisuja tuomaan ajankohtaisia esimerkkejä suomalaisten yritysten palkitsemisen keinoista. Viitekehys käsittelee palkitsemisen kokonaisuutta ja sen teorioita, erilaisia palkitsemisen keinoja ja tavoitteita, palkitsemisen kritiikkiä sekä havainnollistaa palkitsemisen roolia työntekijäkokemuksessa ja työnantajan vetovoimaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin monimenetelmällisyyttä eli määrällistä survey-kyselyä, laadullisia puolistrukturoituja haastatteluja sekä benchmarking-menetelmää. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin viitekehyksen muodostamisella syyskuun 2022 alussa, jatkettiin empiirisellä tutkimuksella syys-lokakuun aikana ja opinnäytetyö viimeisteltiin marraskuun 2022 puolella.
Tutkimuksen tuloksiksi saatiin, että työntekijäkokemukseen vaikuttaa moni eri tekijä, mutta palkitsemisella on siihen merkittävä rooli Yritys X:ssä. Lisäksi selvisi, että positiivisella työntekijäkokemuksella ja tyytyväisyydellä palkitsemiseen on selvä yhteys. Tuloksiksi saatiin myös, että Yritys X:llä on myönteinen asema työnantajakentässä, mutta sen palkitsemisen keinot eivät erotu kovin vahvasti kilpailijoidensa joukosta.
Johtopäätökseksi muodostui, että kehittämällä palkitsemista Yritys X:ssä esimerkiksi kyselystä ja benchmarkingin tuloksista muodostuneiden ideoiden avulla pystytään vaikuttamaan positiivisesti työntekijäkokemukseen ja sitä kautta myös työnantajan vetovoimaisuuteen.
Ensimmäisenä tutkimusongelmana oli selvittää, miten Yritys X:n työntekijät kokivat palkitsemisen vaikuttaneen heidän työntekijäkokemukseensa. Toisena tutkimusongelmana oli kartoittaa, minkälainen asema Yritys X:llä oli työnantajakentässä palkitsemisen näkökulmasta. Tutkimuksen sisäinen kohderyhmä rajattiin Suomen työntekijöihin ja ulkoinen kohderyhmä rajattiin kilpailijoihin, jotka työllistivät samankaltaista henkilöstöä, tarjosivat samankaltaisia palveluja tai sijoittuivat houkuttelevimpien työnantajien listaukseen.
Viitekehykseen valittiin monipuolisesti henkilöstöjohtamisen kirjallisuutta sekä palkitsemiseen ja työntekijäkokemukseen liittyviä artikkeleita. Lisäksi viitekehykseen nostettiin esimerkiksi uutisia ja julkaisuja tuomaan ajankohtaisia esimerkkejä suomalaisten yritysten palkitsemisen keinoista. Viitekehys käsittelee palkitsemisen kokonaisuutta ja sen teorioita, erilaisia palkitsemisen keinoja ja tavoitteita, palkitsemisen kritiikkiä sekä havainnollistaa palkitsemisen roolia työntekijäkokemuksessa ja työnantajan vetovoimaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin monimenetelmällisyyttä eli määrällistä survey-kyselyä, laadullisia puolistrukturoituja haastatteluja sekä benchmarking-menetelmää. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin viitekehyksen muodostamisella syyskuun 2022 alussa, jatkettiin empiirisellä tutkimuksella syys-lokakuun aikana ja opinnäytetyö viimeisteltiin marraskuun 2022 puolella.
Tutkimuksen tuloksiksi saatiin, että työntekijäkokemukseen vaikuttaa moni eri tekijä, mutta palkitsemisella on siihen merkittävä rooli Yritys X:ssä. Lisäksi selvisi, että positiivisella työntekijäkokemuksella ja tyytyväisyydellä palkitsemiseen on selvä yhteys. Tuloksiksi saatiin myös, että Yritys X:llä on myönteinen asema työnantajakentässä, mutta sen palkitsemisen keinot eivät erotu kovin vahvasti kilpailijoidensa joukosta.
Johtopäätökseksi muodostui, että kehittämällä palkitsemista Yritys X:ssä esimerkiksi kyselystä ja benchmarkingin tuloksista muodostuneiden ideoiden avulla pystytään vaikuttamaan positiivisesti työntekijäkokemukseen ja sitä kautta myös työnantajan vetovoimaisuuteen.