Kohdennetun digimarkkinoinnin muuttuminen Googlen kolmannen osapuolen evästeiden poistuessa
Vähävirta, Sani (2022)
Vähävirta, Sani
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123419
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Googlen kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen tulee muuttamaan digitaalisen markkinoinnin kohdentamista kolmen erilaisen yrityksen näkökulmasta. Opinnäytetyö koostui ammattikirjallisuuteen perustuvasta viitekehyksestä ja kartoitusprosessista. Viitekehyksessä käsiteltiin kartoituksen aiheeseen liittyviä käsitteitä, kuten digitaalista markkinointia ja sen kohdentamista, evästeitä sekä Googlen evästemuutosta. Tämän jälkeen kerrottiin kartoituksessa käytetyistä menetelmistä ja avattiin kartoituksesta saatuja tuloksia.
Tutkimusongelmaa selvitettiin hyödyntäen kvalitatiivista tapaustutkimusta ja tiedonkeruumenetelmänä puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluita. Haastattelut koostuivat avoimista, etukäteen määritellyistä kysymyksistä, joiden tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon digimarkkinoinnin kohdentamisessa käytetään evästeitä ja miten Googlen evästemuutos tulee muuttamaan digimarkkinoinnin kohdentamisen toimintamalleja. Kartoitus jaettiin kolmeen eri tapaukseen haastateltavien yritysten mukaan. Tapauksissa käsiteltiin kuluttajaliiketoiminnassa toimivan yrityksen, mediayhtiön ja media- ja markkinointitoimiston näkökulmia ja valmistautumista muutokseen.
Kartoituksesta saatuja tuloksia analysointiin sisällönanalyysimenetelmällä. Haastateltavien mukaan Googlen evästemuutos tulee muuttamaan suuresti tämänhetkisiä digimarkkinoinnin kohdentamisen toimintamalleja. Googlen kolmannen osapuolen evästemuutoksen aikataulut koetaan epäselviksi, sillä muutosta on viivästetty moneen otteeseen. Muutokseen siirtymistä ei pelätä, koska uusia teknologioita ja menetelmiä on jo kehitetty kolmannen osapuolen evästeiden tilalle. Haasteltavien mukaan esimerkiksi datakumppanuudet ja kontekstikohdennukset tulevat vahvistumaan kolmannen osapuolen evästeiden poistuessa. Kartoituksesta saatujen tuloksien avulla pystytään ymmärtämään paremmin Googlen evästemuutosta ja sen vaikutuksia kohdennettuun digimarkkinointiin.
Tutkimusongelmaa selvitettiin hyödyntäen kvalitatiivista tapaustutkimusta ja tiedonkeruumenetelmänä puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluita. Haastattelut koostuivat avoimista, etukäteen määritellyistä kysymyksistä, joiden tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon digimarkkinoinnin kohdentamisessa käytetään evästeitä ja miten Googlen evästemuutos tulee muuttamaan digimarkkinoinnin kohdentamisen toimintamalleja. Kartoitus jaettiin kolmeen eri tapaukseen haastateltavien yritysten mukaan. Tapauksissa käsiteltiin kuluttajaliiketoiminnassa toimivan yrityksen, mediayhtiön ja media- ja markkinointitoimiston näkökulmia ja valmistautumista muutokseen.
Kartoituksesta saatuja tuloksia analysointiin sisällönanalyysimenetelmällä. Haastateltavien mukaan Googlen evästemuutos tulee muuttamaan suuresti tämänhetkisiä digimarkkinoinnin kohdentamisen toimintamalleja. Googlen kolmannen osapuolen evästemuutoksen aikataulut koetaan epäselviksi, sillä muutosta on viivästetty moneen otteeseen. Muutokseen siirtymistä ei pelätä, koska uusia teknologioita ja menetelmiä on jo kehitetty kolmannen osapuolen evästeiden tilalle. Haasteltavien mukaan esimerkiksi datakumppanuudet ja kontekstikohdennukset tulevat vahvistumaan kolmannen osapuolen evästeiden poistuessa. Kartoituksesta saatujen tuloksien avulla pystytään ymmärtämään paremmin Googlen evästemuutosta ja sen vaikutuksia kohdennettuun digimarkkinointiin.