POTILASTA HAVAINNOIVA VIDEO PREOPERATIIVISEN HOITOTYÖN TAITOPAJOIHIN
Heikkinen, Lotta; Korhonen, Kaisa (2022)
Heikkinen, Lotta
Korhonen, Kaisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223454
Tiivistelmä
Preoperatiivisen hoitotyön keskeisiä komponentteja ovat preoperatiivista hoitotyötä tukevat sähköiset työkalut, aktiivisesti hoitoprosessiin ja sen suunnitteluun osallistuva potilas, sekä hänen läheisensä, erikoisalansa hyvin tunteva ja kokenut hoidonsuunnittelija, sekä moniammatillinen yhteistyö.
Opinnäytetyömme toteutettiin kehittämistyön menetelmällä. Kehittämistyömme tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkauspotilasta havainnoiva videomateriaali preoperatiivisen hoitotyön opetukseen. Kehittämistyömme tavoitteena oli tukea ja elävöittää hoitotyön opiskelijoiden oppimista. Aloitimme suunnittelemaan videota työsuunnitelmavaiheessa. Kirjoitimme käsikirjoituksen, jonka työn tilaaja hyväksyi. Kuvasimme videon käsikirjoituksen mukaisesti. Toimimme vuorotellen potilaan ja kuvaajan rooleissa. Videot tehtiin iMovie-ohjelman avulla. Videota käytettiin hoidonsuunnittelun taitopajassa, jonka päätteeksi opiskelijat täyttivät palautekyselyn. Opiskelijoiden arviointien ja kehittämisideoiden pohjalta kuvasimme varsinaisen tuotoksemme. Tuotoksen arviointi tapahtui sähköisesti Webropol-kyselyä käyttäen. Savonian preoperatiivisen hoitotyön taitopajoissa on käytössä potilastapaukset, esitietolomakkeet ja lääkärin tekemät lähetteet potilaista. Potilaiden elävöittämään tarvittiin videota, jossa potilaat kertovat omin sanoin taus-tastaan. Opinnäytetyöhön kuului aineiston etsintä, raporttiosuuden kirjoitus, havainnoivan videon toteuttaminen sekä videon erillinen arviointi terveysalan opiskelijoiden toimesta. Opinnäytetyön tilaajana oli Savonia-ammattikorkeakoulu.
Videot oli tarkoitettu havainnoimaan potilaita preoperatiivisen hoitotyön taitopajoihin ja jatkokehittämiseksi videoita ja taitopajan sisältöä voisi muokata niin, että hoitotyön opiskelijat täyttäisivät potilaista esitietokaavakkeet videoiden pohjalta.
Opinnäytetyömme toteutettiin kehittämistyön menetelmällä. Kehittämistyömme tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkauspotilasta havainnoiva videomateriaali preoperatiivisen hoitotyön opetukseen. Kehittämistyömme tavoitteena oli tukea ja elävöittää hoitotyön opiskelijoiden oppimista. Aloitimme suunnittelemaan videota työsuunnitelmavaiheessa. Kirjoitimme käsikirjoituksen, jonka työn tilaaja hyväksyi. Kuvasimme videon käsikirjoituksen mukaisesti. Toimimme vuorotellen potilaan ja kuvaajan rooleissa. Videot tehtiin iMovie-ohjelman avulla. Videota käytettiin hoidonsuunnittelun taitopajassa, jonka päätteeksi opiskelijat täyttivät palautekyselyn. Opiskelijoiden arviointien ja kehittämisideoiden pohjalta kuvasimme varsinaisen tuotoksemme. Tuotoksen arviointi tapahtui sähköisesti Webropol-kyselyä käyttäen. Savonian preoperatiivisen hoitotyön taitopajoissa on käytössä potilastapaukset, esitietolomakkeet ja lääkärin tekemät lähetteet potilaista. Potilaiden elävöittämään tarvittiin videota, jossa potilaat kertovat omin sanoin taus-tastaan. Opinnäytetyöhön kuului aineiston etsintä, raporttiosuuden kirjoitus, havainnoivan videon toteuttaminen sekä videon erillinen arviointi terveysalan opiskelijoiden toimesta. Opinnäytetyön tilaajana oli Savonia-ammattikorkeakoulu.
Videot oli tarkoitettu havainnoimaan potilaita preoperatiivisen hoitotyön taitopajoihin ja jatkokehittämiseksi videoita ja taitopajan sisältöä voisi muokata niin, että hoitotyön opiskelijat täyttäisivät potilaista esitietokaavakkeet videoiden pohjalta.