Lukioikäisten kokema stressi ja sen hallintakeinot
Juolahti, Jenni; Kankaanpää, Anu; Koivisto, Nelli (2022)
Juolahti, Jenni
Kankaanpää, Anu
Koivisto, Nelli
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123416
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyöprojektin tarkoituksena oli järjestää aktivoiva luento pohjalaiseen lukioon osana oppilaiden terveystiedon kurssia. Luennon lisäksi strukturoidun kyselylomakkeen avulla selvitettiin stressin yleisyyttä, sen ilmenemistä sekä sitä aiheuttavia tekijöitä lukioikäisillä. Tarkoituksena oli myös selvittää lukioikäisten käyttämiä stressinhallintakeinoja. Tutkimuksen avulla kartoitettiin, hakivatko lukioikäiset apua stressiin ja mistä he apua hakivat. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa lukioikäisille työkaluja stressin ennaltaehkäisyyn ja hallintaan.
Teoreettinen viitekehys koostuu käsitteistä nuoruus, stressi sekä hyvän luennon kriteerit. Lähdemateriaalina käytettiin kirja- ja internetlähteitä sekä tieteellisiä artikkeleita. Lähteet olivat luotettavia ja ajankohtaisia. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla luennon alussa marraskuussa 2021. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmaa apuna käyttäen.
Tähän toiminnalliseen opinnäytetyöprojektiin liittyvän kyselyn tulosten mukaan stressi on hyvin yleistä lukioikäisillä. Kaikki kyselyyn vastanneista olivat kokeneet stressiä lukion aikana. Lähes puolet vastanneista koki päivittäin väsymystä ja voimattomuutta. Psyykkisistä oireista koettiin eniten viikoittaista ärtyneisyyttä. Tutkimuksen perusteella eniten stressiä aiheuttivat koulutehtävien vaativuus, niiden kohtuuton määrä ja aikataulu sekä kiire, tulevaisuus ja terveyshuolet. Stressinhallintakeinoina käytettiin päivittäin musiikin kuuntelua ja ajanviettämistä netissä. Stressiin haettiin apua eniten ystäviltä, kavereilta ja perheeltä. Vain pieni osa vastanneista haki apua stressiin ammattilaisilta. Nuorten on erittäin tärkeää saada lisätietoa stressin hallintakeinoista.
Teoreettinen viitekehys koostuu käsitteistä nuoruus, stressi sekä hyvän luennon kriteerit. Lähdemateriaalina käytettiin kirja- ja internetlähteitä sekä tieteellisiä artikkeleita. Lähteet olivat luotettavia ja ajankohtaisia. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla luennon alussa marraskuussa 2021. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmaa apuna käyttäen.
Tähän toiminnalliseen opinnäytetyöprojektiin liittyvän kyselyn tulosten mukaan stressi on hyvin yleistä lukioikäisillä. Kaikki kyselyyn vastanneista olivat kokeneet stressiä lukion aikana. Lähes puolet vastanneista koki päivittäin väsymystä ja voimattomuutta. Psyykkisistä oireista koettiin eniten viikoittaista ärtyneisyyttä. Tutkimuksen perusteella eniten stressiä aiheuttivat koulutehtävien vaativuus, niiden kohtuuton määrä ja aikataulu sekä kiire, tulevaisuus ja terveyshuolet. Stressinhallintakeinoina käytettiin päivittäin musiikin kuuntelua ja ajanviettämistä netissä. Stressiin haettiin apua eniten ystäviltä, kavereilta ja perheeltä. Vain pieni osa vastanneista haki apua stressiin ammattilaisilta. Nuorten on erittäin tärkeää saada lisätietoa stressin hallintakeinoista.