Marketing plan for Ilves FS
Uusipaasto, Jonna (2022)
Uusipaasto, Jonna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722962
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma urheilujoukkueelle, joka operoi pienellä budjetilla. Markkinointisuunnitelma keskittyi pääosin sosiaaliseen mediaan ja sen vaihtoehtoihin toteuttaa markkinointia. Tavoitteina oli kasvattaa joukkueen näkyvyyttä, yleisömäärää otteluissa sekä sosiaalisen median seuraajamäärää. Opinnäytetyön päämäärä oli luoda vaihtoehtoja edulliselle ja tehokkaalle markkinoinnille. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Ilves ry jalkapallojaosto ja joukkue, jolle markkinointisuunnitelma luotiin oli Ilves FS.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy markkinointisuunnitelman luomiseen. Teoria on kerätty erilaisista aiheeseen liittyvistä kirjoista, tieteellisistä artikkeleista ja verkkosivuilta. Teoria sisälsi markkinoinnin tärkeimmät termit ja käsitteet. Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää.
Aineisto kerättiin neljästä tehdystä analyysistä, jotka olivat SWOT analyysi, kohderyhmä haastattelu, kilpailija analyysi ja kohdeasiakas profiilista. Opinnäytetyötä varten toteutettiin myös haastattelu, joka perustui avoimiin kysymyksiin. Haastattelun tavoitteena oli ymmärtää joukkueen tämänhetkinen tilanne sekä saada käsitys sen tulevaisuuden tavoitteista. Analyysien tulokset auttoivat luomaan käsityksen joukkueen tämänhetkisestä asemasta sen kilpailijoihin verrattuna.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että huolellisesti suunniteltu markkinointisuunnitelma on tärkeä osa jokaisen yrityksen toimintaa, jotka toivovat yrityksen kasvua ja kehitystä. Tässä tapauksessa oli tärkeää ottaa joukkueen budjetti huomioon markkinointisuunnitelman suunnitteluvaiheessa. The purpose of this Bachelor’s thesis was to create a marketing plan for a sports team that operates on a limited budget. The marketing plan mainly focused on social media marketing and its different marketing options. The aims of this thesis were to raise awareness, increase the audience in the team’s matches, and to get more social media followers. The objective of the thesis was to offer solutions for affordable and effective marketing. The commissioning company was Ilves ry jalkapallojaosto, and the team was Ilves FS.
The theoretical framework focuses on creating a marketing plan and it was based on literature collected from books, scientific journals, and websites on relating topics. The theory included important terms and objectives of marketing. The thesis was carried out using qualitative research method.
The data was collected from four different analyses: SWOT analysis, competitor analysis, target customer profile, and a focus group. An open-ended interview was also conducted, in order to understand the team’s current situation and future plans. The results from the analyses gave an understanding of Ilves FS position in the market.
In conclusion, it can be said that a well-structured marketing plan is a crucial part of every company that wants to increase its business. In this case, it was important to take the limited budget into account when creating the marketing plan.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy markkinointisuunnitelman luomiseen. Teoria on kerätty erilaisista aiheeseen liittyvistä kirjoista, tieteellisistä artikkeleista ja verkkosivuilta. Teoria sisälsi markkinoinnin tärkeimmät termit ja käsitteet. Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää.
Aineisto kerättiin neljästä tehdystä analyysistä, jotka olivat SWOT analyysi, kohderyhmä haastattelu, kilpailija analyysi ja kohdeasiakas profiilista. Opinnäytetyötä varten toteutettiin myös haastattelu, joka perustui avoimiin kysymyksiin. Haastattelun tavoitteena oli ymmärtää joukkueen tämänhetkinen tilanne sekä saada käsitys sen tulevaisuuden tavoitteista. Analyysien tulokset auttoivat luomaan käsityksen joukkueen tämänhetkisestä asemasta sen kilpailijoihin verrattuna.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että huolellisesti suunniteltu markkinointisuunnitelma on tärkeä osa jokaisen yrityksen toimintaa, jotka toivovat yrityksen kasvua ja kehitystä. Tässä tapauksessa oli tärkeää ottaa joukkueen budjetti huomioon markkinointisuunnitelman suunnitteluvaiheessa.
The theoretical framework focuses on creating a marketing plan and it was based on literature collected from books, scientific journals, and websites on relating topics. The theory included important terms and objectives of marketing. The thesis was carried out using qualitative research method.
The data was collected from four different analyses: SWOT analysis, competitor analysis, target customer profile, and a focus group. An open-ended interview was also conducted, in order to understand the team’s current situation and future plans. The results from the analyses gave an understanding of Ilves FS position in the market.
In conclusion, it can be said that a well-structured marketing plan is a crucial part of every company that wants to increase its business. In this case, it was important to take the limited budget into account when creating the marketing plan.