Asiakkaiden tarpeen kartoittaminen tuotekehityksessä : yritys X
Koivunen, Taru (2022)
Koivunen, Taru
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722971
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kartoittaa toimeksiantajalle, miten ja minkälaisia menetelmiä käyttäen asiakastarpeet saadaan selvitettyä tuotekehitystä varten. Opinnäytetyössä selvitettiin toimeksiantajan tilanne, miten he selvittävät asiakkaidensa tarpeet ja onko heillä kehitettävää asiaan liittyen. Tavoitteena on esittää toimeksiantajalle kehitysideoita, mikäli niitä tutkimuksessa ilmenee.
Työn teoreettinen viitekehys muodostaa pohjan työn tutkimusosuudelle. Tutkimusosuus tässä opinnäytetyössä toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Toteutettiin teemahaastattelu, jossa selvitettiin toimeksiantajan nykytilanne asiakkaiden tarpeiden selvittämiseen liittyen.
Tämän tutkimuksen perusteella saatiin kehitysideoita toimeksiantajalle, mitä keinoja käyttämällä he voisivat parantaa asiakastarpeidensa selvittämistä.
Työn teoreettinen viitekehys muodostaa pohjan työn tutkimusosuudelle. Tutkimusosuus tässä opinnäytetyössä toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Toteutettiin teemahaastattelu, jossa selvitettiin toimeksiantajan nykytilanne asiakkaiden tarpeiden selvittämiseen liittyen.
Tämän tutkimuksen perusteella saatiin kehitysideoita toimeksiantajalle, mitä keinoja käyttämällä he voisivat parantaa asiakastarpeidensa selvittämistä.