Ydinliiketoimintaa tukeva osaaminen ja osaamistarpeiden ennakointi tuotekehityksessä
Mannismäki, Niina (2022)
Mannismäki, Niina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622844
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tuotekehityksen ydinliiketoimintaa tukevaa osaaminen ja osaamistarpeiden ennakointi toimeksiantajayrityksessä Fresh Servant Oy Ab:ssa. Lisäksi oli myös tarkoitus selvittää, onko tunnistettavissa sellaisia osa-alueita, joissa osaamistarpeita ei ole ennakoitu tai joissa tarvitaan täydennystä ja onko tulevaisuudessa tarvetta kokonaan uusille osaamisalueille. Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa tarkastellaan tulevaisuuden osaamistarpeiden muutostekijöitä erilaisten tutkimusten kautta ja niiden avulla muodostetaan yleiskäsitys tuotekehityksen osaamistarpeista. Tutkimustuloksissa esitellään tutkimuksen tulokset eli tulevaisuuden tuotekehityksen osaamistarpeet sekä keinoja osaamisen ennakoimiseen ja kehittämiseen.
Tutkimus oli muodoltaan laadullinen tutkimus ja siihen sisältyi kaksi erilaista haastattelua. Osa aineistosta toteutettiin haastattelemalla kuutta asiantuntijaa organisaation sisällä. Toinen osa haastatteluista suoritettiin valitsemalla vastaajien kohdejoukko tarkoituksenmukaisesti. Kyselylomakkeita lähetettiin sähköpostitse 16 kappaletta valikoiduille alan ammattilaisille, kuten keskusliikkeiden ja muiden kaupparyhmien valikoimista vastaajille, ravitsemuspäälliköille, keittiömestareille sekä ammattialan opettajille. Vastanneiden määrän ollessa 9 kappaletta.
Tutkimustyön tuloksista selvisi ne osaamisalueet, joita tulee ottaa paremmin haltuun kohdeorganisaation tuotekehitystyössä. Osaamisalueet ovat kuluttajakäyttäytymisen tuntemisen lisäksi korostunut vastuullisuusosaaminen pitäen sisällään muun muassa hiilijalanjäljen laskemisen, digitalisaation ja teknologian entistä paremman hyödyntämisen tuotekehitysprojekteissa sekä erityisruokavalio-osaamisen. Tutkimustuloksia hyödyntämällä muodostettiin tuotekehitykseen osaamiskartta. Tämän tuotekehityksen osaamiskartoituksen ja strategisen osaamisen ennakoinnin hyöty nähdään organisaation tuotekehitystiimin osaamistason nousuna, tuotteiden ja palveluiden kehittämisen laadunparantamisena sekä innovatiivisten tuotteiden kehittämisenä. Osa tästä opinnäytetyöstä sisältää liike- ja ammattisalaisuuksia ja työstä julkaistaan vain teoreettinen osuus, poistaen kohdeorganisaation osaamisen kehittäminen ja nykytilan kuvaus.
1 tuotekehitys, strategia, osaaminen, osaamistarve, ennakointi
Tutkimus oli muodoltaan laadullinen tutkimus ja siihen sisältyi kaksi erilaista haastattelua. Osa aineistosta toteutettiin haastattelemalla kuutta asiantuntijaa organisaation sisällä. Toinen osa haastatteluista suoritettiin valitsemalla vastaajien kohdejoukko tarkoituksenmukaisesti. Kyselylomakkeita lähetettiin sähköpostitse 16 kappaletta valikoiduille alan ammattilaisille, kuten keskusliikkeiden ja muiden kaupparyhmien valikoimista vastaajille, ravitsemuspäälliköille, keittiömestareille sekä ammattialan opettajille. Vastanneiden määrän ollessa 9 kappaletta.
Tutkimustyön tuloksista selvisi ne osaamisalueet, joita tulee ottaa paremmin haltuun kohdeorganisaation tuotekehitystyössä. Osaamisalueet ovat kuluttajakäyttäytymisen tuntemisen lisäksi korostunut vastuullisuusosaaminen pitäen sisällään muun muassa hiilijalanjäljen laskemisen, digitalisaation ja teknologian entistä paremman hyödyntämisen tuotekehitysprojekteissa sekä erityisruokavalio-osaamisen. Tutkimustuloksia hyödyntämällä muodostettiin tuotekehitykseen osaamiskartta. Tämän tuotekehityksen osaamiskartoituksen ja strategisen osaamisen ennakoinnin hyöty nähdään organisaation tuotekehitystiimin osaamistason nousuna, tuotteiden ja palveluiden kehittämisen laadunparantamisena sekä innovatiivisten tuotteiden kehittämisenä. Osa tästä opinnäytetyöstä sisältää liike- ja ammattisalaisuuksia ja työstä julkaistaan vain teoreettinen osuus, poistaen kohdeorganisaation osaamisen kehittäminen ja nykytilan kuvaus.
1 tuotekehitys, strategia, osaaminen, osaamistarve, ennakointi