Pelikehitys yleisesti sekä Indie, Fanipelit ja ROM-modifikaatiot
Alonen, Edvard (2022)
Alonen, Edvard
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522760
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli luoda laaja katsaus pelienkehityksen historiaan, selvittää, millaisia osia ja vaiheita pelinkehittämiseen yleisesti kuuluu, sekä luoda itse tehty ROM-modifikaatio pelille. Tähän käytettiin lukuisia eri ohjelmia, mutta suurin osuus tapahtui monikäyttöisellä DSVania Editorilla ja darkFunction 2D-animointi sovelluksella.
Viime vuosien aikana videopelit ovat nousseet valtavasti suosiossa vapaa-ajan vieton muodossa. Tämän takia niiden osuus viihdemarkkinoilla on myöskin erittäin suuri. Suurimpien julkaisijoiden ohessa itsenäisetkin tekijät, jotka myös tunnetaan nimellä indiepelikehittäjät sekä fanipeliharrastajatkin, ovat nousseet yhä enemmän. Pelinkehityksen teoriasta suuri osa käsittelee historiaa, yleisiä kehityksen eri vaiheita, sekä erityyppisiä pelialan tuottamisen muotoja, kuten indie- ja fanipelit.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen. Tutkimusaineisto kerättiin pääosin alasta kattavista artikkeleita, joista suuri osa oli Internet-julkaisuja, kehityksen verkko opastuksia sekä kirjallisuutta.
Pelin ROM-modifikaation valmistuttua sen testasivat sekä opinnäytetyön tekijä, että ulkopuoliset testaajat, ja modifikaatio todettiin toimivaksi. Useat osa-alueet, kuten pelin audio-, hahmo, kenttä muokkaukset ja lisäykset keräsivät kiitosta, mutta pientä parantamisen varaa tuli modifikaatioissa mukana tulleiden uusien pelimekaniikkojen käyttämisen pelaajan ohjeistuksessa pelin sisällä. Kokonaisuus todettiin kuitenkin onnistuneeksi. Myös tähän työhön käytetyt kehitystyökalut osoittautuivat tämänkaltaisiin projekteihin sopiviksi.
Viime vuosien aikana videopelit ovat nousseet valtavasti suosiossa vapaa-ajan vieton muodossa. Tämän takia niiden osuus viihdemarkkinoilla on myöskin erittäin suuri. Suurimpien julkaisijoiden ohessa itsenäisetkin tekijät, jotka myös tunnetaan nimellä indiepelikehittäjät sekä fanipeliharrastajatkin, ovat nousseet yhä enemmän. Pelinkehityksen teoriasta suuri osa käsittelee historiaa, yleisiä kehityksen eri vaiheita, sekä erityyppisiä pelialan tuottamisen muotoja, kuten indie- ja fanipelit.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen. Tutkimusaineisto kerättiin pääosin alasta kattavista artikkeleita, joista suuri osa oli Internet-julkaisuja, kehityksen verkko opastuksia sekä kirjallisuutta.
Pelin ROM-modifikaation valmistuttua sen testasivat sekä opinnäytetyön tekijä, että ulkopuoliset testaajat, ja modifikaatio todettiin toimivaksi. Useat osa-alueet, kuten pelin audio-, hahmo, kenttä muokkaukset ja lisäykset keräsivät kiitosta, mutta pientä parantamisen varaa tuli modifikaatioissa mukana tulleiden uusien pelimekaniikkojen käyttämisen pelaajan ohjeistuksessa pelin sisällä. Kokonaisuus todettiin kuitenkin onnistuneeksi. Myös tähän työhön käytetyt kehitystyökalut osoittautuivat tämänkaltaisiin projekteihin sopiviksi.