Tunnettuus- ja mielikuvatutkimus vaatebrändille Deha
Lokka, Maisa (2022)
Lokka, Maisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522749
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vaatebrändin Dehan tunnettuuden taso suomalaisten naisten keskuudessa sekä tutkia millaisia mielikuvia potentiaalisille asiakkaille herää vaatebrändistä. Tämän lisäksi haluttiin selvittää potentiaalisten asiakkaiden näkemyksiä Dehan vaatteiden ostosta sekä tutkia mitä tekijöitä suomalaiset naiset pitävät tärkeimpinä vaatebrändiä valitessaan. Tutkimus toteutettiin tunnettuus- ja mielikuvatutkimuksena, jonka kohderyhmänä oli suomalaiset naiset.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat tunnettuus, imago ja maine. Teoriaosuuden luvut käsittelevät keinoja tunnettuuden ja erottuvan brändi-identiteetin rakentamiseen. Lisäksi tarkastellaan brändi-imagon ja maineen merkitystä brändin tunnettuuden kasvattamisessa. Lopuksi tutustutaan aikaisempiin tutkimuksiin vaatebrändin arvostukseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka jaettiin suomalaisia naisia tavoittavissa kanavissa ja ryhmissä. Tutkimukseen vastasi 142 naista eri ikäryhmistä ja eri puolilta Suomea. Tutkimuksen kyselylomake luotiin Webropol-kyselytyökalulla. Kyselylomakkeen kysymykset laadittiin tietoperustan tueksi vastaamaan tutkimusongelmaan.
Tutkimus osoitti, että Deha ei ole kovin tunnettu suomalaisten naisten keskuudessa. Dehan alhainen näkyvyys sosiaalisessa mediassa on myös syy Dehan alhaiselle tunnettuudelle. Suurin osa Dehan tuntevista on tutustunut brändiin muualla kuin sosiaalisessa mediassa. Mielikuvat ja Dehan vaatteiden ostomahdollisuus potentiaalisten asiakkaiden silmissä jakautui suhteellisen tasaisesti vastaajien välillä. Vaatebrändissä tärkeimpinä tekijöinä nähtiin korkea laatu ja edullinen hinta. Myös vaatetuotannon vastuullisuus nähtiin tärkeänä tekijänä, mikä onkin vaatealalla nopeasti kasvava arvo.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat tunnettuus, imago ja maine. Teoriaosuuden luvut käsittelevät keinoja tunnettuuden ja erottuvan brändi-identiteetin rakentamiseen. Lisäksi tarkastellaan brändi-imagon ja maineen merkitystä brändin tunnettuuden kasvattamisessa. Lopuksi tutustutaan aikaisempiin tutkimuksiin vaatebrändin arvostukseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka jaettiin suomalaisia naisia tavoittavissa kanavissa ja ryhmissä. Tutkimukseen vastasi 142 naista eri ikäryhmistä ja eri puolilta Suomea. Tutkimuksen kyselylomake luotiin Webropol-kyselytyökalulla. Kyselylomakkeen kysymykset laadittiin tietoperustan tueksi vastaamaan tutkimusongelmaan.
Tutkimus osoitti, että Deha ei ole kovin tunnettu suomalaisten naisten keskuudessa. Dehan alhainen näkyvyys sosiaalisessa mediassa on myös syy Dehan alhaiselle tunnettuudelle. Suurin osa Dehan tuntevista on tutustunut brändiin muualla kuin sosiaalisessa mediassa. Mielikuvat ja Dehan vaatteiden ostomahdollisuus potentiaalisten asiakkaiden silmissä jakautui suhteellisen tasaisesti vastaajien välillä. Vaatebrändissä tärkeimpinä tekijöinä nähtiin korkea laatu ja edullinen hinta. Myös vaatetuotannon vastuullisuus nähtiin tärkeänä tekijänä, mikä onkin vaatealalla nopeasti kasvava arvo.