Materiaalipaketti urbaanien oppimisympäristöjen hyödyntämiseen varhaiskasvatuksessa
Marttila, Tytti; Pulli, Sarita (2022)
Marttila, Tytti
Pulli, Sarita
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022437
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa pedagogisesti suunniteltu materiaalipaketti varhaiskasvatuksen urbaaneissa eli rakennetuissa lähioppimisympäristöissä käytettäväksi. Opinnäytetyön työelämäkumppaneina toimivat Vapaalan varhaiskasvatusyksikkö Vantaalta ja Kanervan varhaiskasvatusyksikkö Helsingistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli monipuolistaa Vapaalan ja Kanervan varhaiskasvatusyksiköiden lähioppimisympäristöjen hyödyntämistä ja helpottaa kasvattajien työtä. Materiaalipaketti on kaikkien ladattavissa ja tulostettavissa ja siten sopii myös muilla vastaavilla alueilla käytettäväksi.
Opinnäytetyö pohjautuu omakohtaiseen kokemukseen ja havaintoihin eri oppimisympäristöistä varhaiskasvatuksen opettajan työssä. Koronapandemia lisäsi isoissa yksiköissä tarvetta laajentaa oppimisympäristöajattelua, kun tilojen käyttöä piti porrastaa eikä kaupunkien kulttuuri- ja liikuntatilat olleet käytettävissä. Tällaisissa tilanteissa oli hyödynnettävä oppimisympäristönä myös kaikkea päiväkodin porttien ulkopuolella olevaa.
Päiväkotien lähiympäristöt kartoitettiin ja sen perusteella kehitettiin urbaaneihin ympäristöihin sopivaa pedagogista toimintaa. Kehitystyössä noudatettiin lineaarisen kehittämistyön mallia. Opinnäytetyön teoriaosuus sisältää tietoa oppimisympäristöistä ja oppimiskäsityksestä varhaiskasvatuksessa. Myös yhteisöllisyyttä ja osallisuutta on avattu varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Luovat ja toiminnalliset menetelmät sekä seikkailu- ja elämyspedagogiikka ovat myös olennainen osa opinnäytetyön teoriapohjaa.
Materiaalipaketti sisältää tehtäväkortteja ja tehtäviin tarvittavaa lisämateriaalia. Tehtäväkortit on jaettu viiteen tehtävätyyppiin: leikit, liikuntatehtävät, havainnointitehtävät, ryhmätehtävät ja kestävä kehitys. Jokaisessa kortissa on ohjeet, missä tehtävän voi suorittaa, mitä siihen tarvitaan ja miten se tehdään. Kortissa näkyy myös, mihin oppimisen osa-alueisiin tehtävä liittyy. Vapaalan ja Kanervan päiväkoteihin materiaali tulostettiin, laminoitiin ja koottiin kansioihin. Materiaalipaketista saadun palautteen perusteella tällaiselle pedagogiselle materiaalille on tarve.
Opinnäytetyö pohjautuu omakohtaiseen kokemukseen ja havaintoihin eri oppimisympäristöistä varhaiskasvatuksen opettajan työssä. Koronapandemia lisäsi isoissa yksiköissä tarvetta laajentaa oppimisympäristöajattelua, kun tilojen käyttöä piti porrastaa eikä kaupunkien kulttuuri- ja liikuntatilat olleet käytettävissä. Tällaisissa tilanteissa oli hyödynnettävä oppimisympäristönä myös kaikkea päiväkodin porttien ulkopuolella olevaa.
Päiväkotien lähiympäristöt kartoitettiin ja sen perusteella kehitettiin urbaaneihin ympäristöihin sopivaa pedagogista toimintaa. Kehitystyössä noudatettiin lineaarisen kehittämistyön mallia. Opinnäytetyön teoriaosuus sisältää tietoa oppimisympäristöistä ja oppimiskäsityksestä varhaiskasvatuksessa. Myös yhteisöllisyyttä ja osallisuutta on avattu varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Luovat ja toiminnalliset menetelmät sekä seikkailu- ja elämyspedagogiikka ovat myös olennainen osa opinnäytetyön teoriapohjaa.
Materiaalipaketti sisältää tehtäväkortteja ja tehtäviin tarvittavaa lisämateriaalia. Tehtäväkortit on jaettu viiteen tehtävätyyppiin: leikit, liikuntatehtävät, havainnointitehtävät, ryhmätehtävät ja kestävä kehitys. Jokaisessa kortissa on ohjeet, missä tehtävän voi suorittaa, mitä siihen tarvitaan ja miten se tehdään. Kortissa näkyy myös, mihin oppimisen osa-alueisiin tehtävä liittyy. Vapaalan ja Kanervan päiväkoteihin materiaali tulostettiin, laminoitiin ja koottiin kansioihin. Materiaalipaketista saadun palautteen perusteella tällaiselle pedagogiselle materiaalille on tarve.