Viestintästrategia palvelemaan Metsästäjäliiton strategista tavoitetta – Koti kaikille metsästäjille
Järvinen, Sari (2022)
Lataukset:
Järvinen, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022424
Tiivistelmä
Suomen Metsästäjäliitto Ry uudisti strateginsa vuonna 2018. Uuden Koti kaikille metsästäjille -strategian tavoitteeksi kiteytyi olla kaikkien metsästäjien ja metsästyksestä kiinnostuneiden yhteinen koti. Samalla järjestö määritteli tehtäväkseen edistää metsästystä sekä luontoelämyksiä ja luonnonvarojen kestävää käyttöä. Uuden strategian mukaiset tavoitteet poikkesivat selvästi aiemmista järjestön linjauksista, joten myös kohderyhmäajattelua oli laajennettava omista jäsenistä uusiin metsästyksen harrastajiin ja koko yhteiskuntaan.
Kehitystyön tavoitteena oli laatia Metsästäjäliitolle järjestön strategiaa toteuttava viestintästrategia, määritellä viestinnän tavoitteet ja kohderyhmät sekä kartoittaa kohderyhmien tarpeet, joihin järjestö voi vastata viestinnällään. Tärkeää oli myös selvittää, miten järjestö tavoittaa kohderyhmät parhaiten. Viestintästrategian luonnollisen jatkumon, viestintäsuunnitelman laatiminen, rajattiin kehitystyön ulkopuolelle. Näin ollen työssä ei käsitellä viestinnän aktiviteettejä, budjettia eikä resurssointia.
Kehitystyöhön valittiin konstruktiivinen tutkimusote ja menetelminä siinä hyödynnettiin dokumenttianalysointia, havainnointia sekä mediakonseptilaboratoriotyöskentelyä ja -analyysiä, työpajoja, kanvas-työskentelyä, haastatteluja sekä verkkokyselyä. Työskentelyn tuloksena Metsästäjäliitolle määriteltiin viisi kohderyhmää kuvaavaa mallilukijaa, joiden kiinnostuksen kohteet ja mediankanavien käyttö kuvattiin tarkasti. Lisäksi teimme kanavamäärittelyn, johon listasimme käytössä olevat Metsästäjäliiton viestintäkanavat, niiden tavoitteet, sisällöt sekä kohderyhmät tärkeysjärjestyksessä.
Kanavamäärittelyn pohjalta havaitsimme, ettemme tavoita olemassa olevilla kanavaratkaisuilla uusia kohderyhmiä. Kehitystyön tuloksena syntyi myös päätös uuden kanavan eli jahtimedia.fi-verkkosivuston rakentamisesta sekä ensimmäinen sisältörunko sivustolle.
Kehitystyön tavoitteena oli laatia Metsästäjäliitolle järjestön strategiaa toteuttava viestintästrategia, määritellä viestinnän tavoitteet ja kohderyhmät sekä kartoittaa kohderyhmien tarpeet, joihin järjestö voi vastata viestinnällään. Tärkeää oli myös selvittää, miten järjestö tavoittaa kohderyhmät parhaiten. Viestintästrategian luonnollisen jatkumon, viestintäsuunnitelman laatiminen, rajattiin kehitystyön ulkopuolelle. Näin ollen työssä ei käsitellä viestinnän aktiviteettejä, budjettia eikä resurssointia.
Kehitystyöhön valittiin konstruktiivinen tutkimusote ja menetelminä siinä hyödynnettiin dokumenttianalysointia, havainnointia sekä mediakonseptilaboratoriotyöskentelyä ja -analyysiä, työpajoja, kanvas-työskentelyä, haastatteluja sekä verkkokyselyä. Työskentelyn tuloksena Metsästäjäliitolle määriteltiin viisi kohderyhmää kuvaavaa mallilukijaa, joiden kiinnostuksen kohteet ja mediankanavien käyttö kuvattiin tarkasti. Lisäksi teimme kanavamäärittelyn, johon listasimme käytössä olevat Metsästäjäliiton viestintäkanavat, niiden tavoitteet, sisällöt sekä kohderyhmät tärkeysjärjestyksessä.
Kanavamäärittelyn pohjalta havaitsimme, ettemme tavoita olemassa olevilla kanavaratkaisuilla uusia kohderyhmiä. Kehitystyön tuloksena syntyi myös päätös uuden kanavan eli jahtimedia.fi-verkkosivuston rakentamisesta sekä ensimmäinen sisältörunko sivustolle.