Enemmän irti sosiaalisesta mediasta: Facebook-markkinoinnin suunnitelma
Autio, Päivi (2022)
Autio, Päivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022453
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Tokmanni Kauhavan Facebook-sisällöntuotantoa ja tutkia Tokmanni Kauhavan Facebook-päivitysten vaikutusta myyntilukuihin. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sosiaalisen median kanaviin Facebook, Instagram ja Tiktok sekä yleisesti sosiaaliseen mediaan markkinointikanavana. Toisena tavoitteena oli perehtyä sosiaalisen median suunnitteluprosessiin hyödyntäen SOS TAC -mallia. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja analysoida Tokmanni Kauhavan Facebookin käyttöä.
Opinnäytetyön toisessa luvussa käsitellään sosiaalista mediaa. Luvussa tarkastellaan sosiaalisen median kanavia, markkinointia sosiaalisessa mediassa, sosiaalisen median markkinoinnin etuja ja haasteita sekä sisällöntuotantoa. Kolmannessa luvussa perehdytään sosiaalisen median suunnitteluprosessiin ja esitellään suunnittelumalli SOS TAC.
Neljännessä luvussa laadittiin Tokmanni Kauhavalle Facebookin sisältökalenteri ja viikkosuunnitelma hyödyntämällä SOS TAC -mallia. Suunnitelmassa otettiin huomioon Tokmanni Kauhavan Facebook-sivun nykytila ja toteutettiin kilpailijavertailu kolmelle vastaavalle Facebook-sivulle sekä esiteltiin toimenpiteet, ajankohdat ja vastuuhenkilöt. Suunnitelman tavoitteille laadittiin mittarit, joiden avulla Tokmanni Kauhavan Facebook-tilin vastuuhenkilöt voivat seurata tavoitteiden saavuttamista. Facebook-markkinoinnin tueksi luotiin sisältökalenteri, joka on salainen liite.
Opinnäytetyön toisessa luvussa käsitellään sosiaalista mediaa. Luvussa tarkastellaan sosiaalisen median kanavia, markkinointia sosiaalisessa mediassa, sosiaalisen median markkinoinnin etuja ja haasteita sekä sisällöntuotantoa. Kolmannessa luvussa perehdytään sosiaalisen median suunnitteluprosessiin ja esitellään suunnittelumalli SOS TAC.
Neljännessä luvussa laadittiin Tokmanni Kauhavalle Facebookin sisältökalenteri ja viikkosuunnitelma hyödyntämällä SOS TAC -mallia. Suunnitelmassa otettiin huomioon Tokmanni Kauhavan Facebook-sivun nykytila ja toteutettiin kilpailijavertailu kolmelle vastaavalle Facebook-sivulle sekä esiteltiin toimenpiteet, ajankohdat ja vastuuhenkilöt. Suunnitelman tavoitteille laadittiin mittarit, joiden avulla Tokmanni Kauhavan Facebook-tilin vastuuhenkilöt voivat seurata tavoitteiden saavuttamista. Facebook-markkinoinnin tueksi luotiin sisältökalenteri, joka on salainen liite.