Festivaalimajoituksen kehittäminen : case Nelonen Media Live
Leppänen, Hanna (2022)
Leppänen, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110922324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110922324
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Nelonen Media Livelle, joka on osa Sanoma-konsernia. Nelonen Media Live on Suomen suurin tapahtumajärjestäjä, ja se tuottaa vuodessa yli 20 konserttia ja festivaalia. Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa kehitysehdotuksia toimeksiantajan järjestämään festivaalimajoitukseen. Festivaalimajoituksen kehittämisen tietopohjana käytettiin festivaalimajoitusta ja siihen liittyviä trendejä, asiakaskokemusta sekä yritysvastuuta. Asiakaskokemusta kuvattiin asiakaspolun ja elämyksellisyyden avulla. Yritysvastuuta käsiteltiin saavutettavuuden ja kestävyyden tiimoilta.
Opinnäytetyössä kartoitettiin toimeksiantajan festivaalimajoituksen nykytila, selvitettiin sen asiakastyytyväisyys, kehityskohdat ja mahdollisuudet, ja niiden perusteella tehtiin kehitysehdotuksia. Festivaalimajoituksen kehittämistä koskeva tutkimus toteutettiin menetelmätriangulaationa, ja tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, benchmarkingia ja kyselyä. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tutkimustulosten pohjalta tehtiin nykytila-analyysi. Nykytila-analyysin pohjalta tehdyt kehitysehdotukset esiteltiin nelikenttäanalyysissä ja kirjallisina ehdotuksina.
Tutkimuksen avulla pystyttiin päättelemään, että toimeksiantajan festivaalimajoituksen asiakastyytyväisyys on korkea. Festivaalimajoituksen vahvuuksia ovat mm. viihtyvyys ja sijainti. Heikkouksia puolestaan ovat siisteys ja WC- ja suihkutilat. Benchmarking ja haastattelu osoittivat, että festivaalimajoitusta on mahdollista kehittää, ja asiakkaat ovat kiinnostuneita sekä majoitustuotteiden että palveluiden kehittämisestä. Toimeksiantajalle tehtiin festivaalimajoitusta koskevia kehitysehdotuksia, jotka koskivat majoitustuotteita, palveluja ja niiden ympäristöä.
Opinnäytetyön tavoite toteutui, ja toimeksiantajalle pystyttiin tarjoamaan tutkimustuloksiin perustuvia festivaalimajoitusta koskevia kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyössä kartoitettiin toimeksiantajan festivaalimajoituksen nykytila, selvitettiin sen asiakastyytyväisyys, kehityskohdat ja mahdollisuudet, ja niiden perusteella tehtiin kehitysehdotuksia. Festivaalimajoituksen kehittämistä koskeva tutkimus toteutettiin menetelmätriangulaationa, ja tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, benchmarkingia ja kyselyä. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tutkimustulosten pohjalta tehtiin nykytila-analyysi. Nykytila-analyysin pohjalta tehdyt kehitysehdotukset esiteltiin nelikenttäanalyysissä ja kirjallisina ehdotuksina.
Tutkimuksen avulla pystyttiin päättelemään, että toimeksiantajan festivaalimajoituksen asiakastyytyväisyys on korkea. Festivaalimajoituksen vahvuuksia ovat mm. viihtyvyys ja sijainti. Heikkouksia puolestaan ovat siisteys ja WC- ja suihkutilat. Benchmarking ja haastattelu osoittivat, että festivaalimajoitusta on mahdollista kehittää, ja asiakkaat ovat kiinnostuneita sekä majoitustuotteiden että palveluiden kehittämisestä. Toimeksiantajalle tehtiin festivaalimajoitusta koskevia kehitysehdotuksia, jotka koskivat majoitustuotteita, palveluja ja niiden ympäristöä.
Opinnäytetyön tavoite toteutui, ja toimeksiantajalle pystyttiin tarjoamaan tutkimustuloksiin perustuvia festivaalimajoitusta koskevia kehitysehdotuksia.