Aikuisen rooli lasten leikissä päiväkodissa
Uitto, Milla (2022)
Uitto, Milla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110922361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110922361
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perehtyy varhaiskasvattajan rooliin lasten leikissä ja sen tarkoituksena oli selvittää Purolan päiväkodin leikin nykytilaa sekä kehittämismahdollisuuksia varhaiskasvattajan leikkiin osallistumisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriapohja koostuu varhaiskasvatuksesta, sen paikallisesta ja valtakunnallisista suunnitelmista, leikin kehityksestä sekä oppimisympäristöistä, joissa leikkiä tapahtuu. Tutkimuksen aineisto kerättiin neljällä puolistrukturoidulla yksilöhaastattelulla ja sitä analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Haastatteluiden avulla selvisi leikkiin osallistumisen olevan haastatelluille varhaiskasvattajille erityisen merkityksellistä. Leikkiin osallistuttiin viikoittain. 1–3-vuotiaiden lasten kanssa leikkiin osallistuminen oli paikoittain erilaista kun 3–5-vuotiaiden leikkiin osallistuminen. Varhaiskasvattajat käyttivät monia erilaisia tapoja osallistua leikkiin ja ohjata leikkiä. Varhaiskasvattajat tunnistivat omassa roolissaan kehittämisen tarpeita. Tuloksista ilmeni varhaiskasvattajien pedagogiset vahvuudet leikissä ja halu kehittää lasten leikkiä lapsille mielekkäämmäksi ja lasten kehitykselle edullisemmaksi.
Opinnäytetyön teoriapohja koostuu varhaiskasvatuksesta, sen paikallisesta ja valtakunnallisista suunnitelmista, leikin kehityksestä sekä oppimisympäristöistä, joissa leikkiä tapahtuu. Tutkimuksen aineisto kerättiin neljällä puolistrukturoidulla yksilöhaastattelulla ja sitä analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Haastatteluiden avulla selvisi leikkiin osallistumisen olevan haastatelluille varhaiskasvattajille erityisen merkityksellistä. Leikkiin osallistuttiin viikoittain. 1–3-vuotiaiden lasten kanssa leikkiin osallistuminen oli paikoittain erilaista kun 3–5-vuotiaiden leikkiin osallistuminen. Varhaiskasvattajat käyttivät monia erilaisia tapoja osallistua leikkiin ja ohjata leikkiä. Varhaiskasvattajat tunnistivat omassa roolissaan kehittämisen tarpeita. Tuloksista ilmeni varhaiskasvattajien pedagogiset vahvuudet leikissä ja halu kehittää lasten leikkiä lapsille mielekkäämmäksi ja lasten kehitykselle edullisemmaksi.