Leanin soveltaminen ammatillisen oppilaitoksen toimintakulttuurin kehittämisessä
Kiviharju, Minna (2022)
Kiviharju, Minna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822243
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin lean-matkalle lähteneelle ammatillista koulutusta järjestävälle Vamialle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää leanin soveltamismahdollisuuksia organisaation toimintakulttuurin kehittämiseen ja muutosjohtamiseen. Tavoitteena oli tarjota organisaatiolle käytännön kehittämisteemoja ja ajatuksia muutosjohtajuuden parantamiseen sekä herättää ajatuksia. Ajatukset liittyivät organisaation hyvin toimiviin ja kehittämistä kaipaaviin asioihin kuin myös yleensä leanin, lean-johtamisen ja -johtajuuden sekä -menetelmien tarjoamiin mahdollisuuksiin. Työ tehtiin konstruktiivisena tutkimuksena. Tutkimusmateriaalina käytettiin työpajakoosteita, kyselyä opettajatiimeille sekä kahdeksaa yksilöhaastattelua.
Organisaation lean-matkalla henkilöstö asiakasrajapinnasta johtoon on oppinut näkemään onnistumisia, kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia organisaation toiminnassa sekä lähityöpiirissä ja omassa työssään. Tästä näkökulmasta oleellisia työn tuloksia olivat koko henkilöstön nykyinen koulutustarve, organisaatiossa oleva runsas tietomäärä onnistumisten edellytyksistä ja kehittämisajatuksista, joita voi hyödyntää aiempaa paremmin. Tutkimuksella saatiin paljon tietoa organisaation ajatuksista omasta organisaatio- ja lean-toimintakulttuurista sekä mahdollisuuksista, mikä palvelee suunnittelu- ja kehittämistyötä.
Työssä esitettiin kokemusosuuteen ja teoriaan pohjautuvat kehittämisteemat. Kulttuuriasioiden jälkeen on hyvä lähteä liikkeelle koulutustarpeista. Paneutumalla teemoihin, teorioihin ja mallien oikeanlaiseen soveltamiseen, voi tavoitella erinomaisuutta, hyvin voivaa henkilöstöä ja ennen kaikkea paremmin asiakastarvetta täyttävää palvelua. Asioiden nimien muuttaminen ei muuta toimintaa eikä tuloksia, vaan todellisiin muutoksiin tulee lähteä tietoisesti. This thesis was done for Vamia which operates the vocational education in Vaasa. Organisation started its lean journey earlier, and it is the object of this research. The purpose of this thesis was to find out the possibilities of applying lean improvement to the organisation’s operating culture and change management. The aim was to provide practical development themes and ideas for improving change management as well as wake up thoughts about things that work well, development needs and opportunities for change management of the organisation as well as opportunities lean can offer. The thesis was accomplished as constructive research by the management workshops, the survey for the teacher teams and the individual interviews.
During the lean journey the whole personnel has learnt to see successes, development needs and opportunities in the organisation´s operations and in own work. Essential outcomes were the training needs of the entire personnel and the fact that personnel have a lot of knowledge about prerequisites for success and ideas to improve those that can be better utilised.
In thesis there is introduced development themes based on the empiry and theories. By studying and applying those to organisation’s culture and operations it´s possible to go for excellence, wellbeing personnel and better customer experience. Changing the names of the matters does not change the activity and its results. The research gave a lot of information about organisational culture, lean culture and possibilities that serves the planning and development work of the management.
Organisaation lean-matkalla henkilöstö asiakasrajapinnasta johtoon on oppinut näkemään onnistumisia, kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia organisaation toiminnassa sekä lähityöpiirissä ja omassa työssään. Tästä näkökulmasta oleellisia työn tuloksia olivat koko henkilöstön nykyinen koulutustarve, organisaatiossa oleva runsas tietomäärä onnistumisten edellytyksistä ja kehittämisajatuksista, joita voi hyödyntää aiempaa paremmin. Tutkimuksella saatiin paljon tietoa organisaation ajatuksista omasta organisaatio- ja lean-toimintakulttuurista sekä mahdollisuuksista, mikä palvelee suunnittelu- ja kehittämistyötä.
Työssä esitettiin kokemusosuuteen ja teoriaan pohjautuvat kehittämisteemat. Kulttuuriasioiden jälkeen on hyvä lähteä liikkeelle koulutustarpeista. Paneutumalla teemoihin, teorioihin ja mallien oikeanlaiseen soveltamiseen, voi tavoitella erinomaisuutta, hyvin voivaa henkilöstöä ja ennen kaikkea paremmin asiakastarvetta täyttävää palvelua. Asioiden nimien muuttaminen ei muuta toimintaa eikä tuloksia, vaan todellisiin muutoksiin tulee lähteä tietoisesti.
During the lean journey the whole personnel has learnt to see successes, development needs and opportunities in the organisation´s operations and in own work. Essential outcomes were the training needs of the entire personnel and the fact that personnel have a lot of knowledge about prerequisites for success and ideas to improve those that can be better utilised.
In thesis there is introduced development themes based on the empiry and theories. By studying and applying those to organisation’s culture and operations it´s possible to go for excellence, wellbeing personnel and better customer experience. Changing the names of the matters does not change the activity and its results. The research gave a lot of information about organisational culture, lean culture and possibilities that serves the planning and development work of the management.