Pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmät dieselmoottoreissa
Rivinen, Heikki (2014)
Rivinen, Heikki
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311652
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin dieselmoottoreiden pakokaasupäästöjä sekä niiden jälkikäsittelyjärjestelmiä. Päästönormit kiristyvät entisestään, joten aihe on hyvinkin ajankohtainen. Työ toteutettiin perehtymällä materiaaleihin niin päästönormeista kuin pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmistä.
Ensimmäisenä työssä esitellään dieselmoottoreiden aiheuttamat päästöt. Sen jälkeen esitellään liikkuvan ajoneuvokaluston EURO-päästörajoitukset. Lisäksi käsitellään työkoneiden eurooppalaiset STAGE-päästörajoitukset sekä niitä vastaavat amerikkalaiset Tier-päästörajoitukset. Tämän jälkeen käydään läpi kolme käytössä olevaa pakokaasun jälkikäsittelyjärjestelmää: DOC eli hapetuskatalysaattori, DPF eli hiukkassuodatin sekä SCR eli pakokaasujen puhdistusta pelkistysaineen avulla.
Työn tuloksena syntyi suunnitelma pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmistä Seinäjoen ammattikorkeakoulun Auto- ja työkonetekniikan laboratoriossa olevaan AGCO Powerin testimoottoriin sekä Avantin pienkuormaajaan.
Ensimmäisenä työssä esitellään dieselmoottoreiden aiheuttamat päästöt. Sen jälkeen esitellään liikkuvan ajoneuvokaluston EURO-päästörajoitukset. Lisäksi käsitellään työkoneiden eurooppalaiset STAGE-päästörajoitukset sekä niitä vastaavat amerikkalaiset Tier-päästörajoitukset. Tämän jälkeen käydään läpi kolme käytössä olevaa pakokaasun jälkikäsittelyjärjestelmää: DOC eli hapetuskatalysaattori, DPF eli hiukkassuodatin sekä SCR eli pakokaasujen puhdistusta pelkistysaineen avulla.
Työn tuloksena syntyi suunnitelma pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmistä Seinäjoen ammattikorkeakoulun Auto- ja työkonetekniikan laboratoriossa olevaan AGCO Powerin testimoottoriin sekä Avantin pienkuormaajaan.