Brändin huomioarvon kasvattaminen sosiaalisessa mediassa videoiden avulla
Testa, Tuuli (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110722106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110722106
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten brändit voivat kasvattaa huomioarvoa sosiaalisessa mediassa videoiden avulla. Tarkoituksena oli kartoittaa, millainen on videoiden rooli markkinoinnissa nyt ja tulevaisuudessa, minkälaiset videot jäävät kuluttajien mieleen parhaiten ja mitkä eri tekijät siihen mahdollisesti vaikuttavat. Työn tavoitteena oli luoda konkreettisten esimerkkien pohjalta ohjeistukset brändeille siitä, mitä tulisi muistaa, kun lähdetään tekemään maksettua videomainontaa sosiaalisen median eri kanavissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimustyyppisenä työnä. Työtä varten haastateltiin alan ammattilaisia ja analysoitiin case-esimerkkejä. Haastatteluissa saaduilla tuloksilla täydennettiin teoriaosuutta ja case-esimerkkien avulla koottiin suositukset videomarkkinoinnista. Haastattelussa haastateltiin kahta markkinoinnin ammattilaista. Haastattelut tehtiin kasvotusten ja niistä saatiin työhön paljon ajankohtaista tietoa videomarkkinoinnin haasteista ja trendeistä. Työn teoriaosuudessa käytiin läpi brändin tunnettuutta, sosiaalista mediaa ja sen kanavia, videomarkkinointia, sekä videoiden asemaa osana sosiaalista mediaa. Tarkastelussa sosiaalisen median kanavista olivat Facebook, Instagram, YouTube sekä TikTok. Työn konkreettinen tulos oli sosiaalisen median kanavasuositukset videomarkkinoinnista. Niiden avulla brändit voivat toteuttaa tuloksellista videomarkkinointia.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että sosiaalinen media on erittäin hyödyllinen kanava brändin huomioarvon kasvattamiseen videomarkkinoinnilla sen monipuolisuuden ja visuaalisuuden ansiosta. Videoilla voidaan kertoa tarinaa ja niitä voi käyttää jokaisessa myynnin vaiheessa kampanjan tavoitteista riippumatta. Videoita katsotaan tänä päivänä lähes jokaisessa sosiaalisen median kanavassa suuria määriä päivässä, ja tulevaisuudessa videomarkkinointi tulee olemaan entistä suositumpaa. Sosiaalisen median kanavat ovat tarttuneet videomarkkinointi trendiin, ja niiden algoritmit suosivat videoita kuvien sijaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimustyyppisenä työnä. Työtä varten haastateltiin alan ammattilaisia ja analysoitiin case-esimerkkejä. Haastatteluissa saaduilla tuloksilla täydennettiin teoriaosuutta ja case-esimerkkien avulla koottiin suositukset videomarkkinoinnista. Haastattelussa haastateltiin kahta markkinoinnin ammattilaista. Haastattelut tehtiin kasvotusten ja niistä saatiin työhön paljon ajankohtaista tietoa videomarkkinoinnin haasteista ja trendeistä. Työn teoriaosuudessa käytiin läpi brändin tunnettuutta, sosiaalista mediaa ja sen kanavia, videomarkkinointia, sekä videoiden asemaa osana sosiaalista mediaa. Tarkastelussa sosiaalisen median kanavista olivat Facebook, Instagram, YouTube sekä TikTok. Työn konkreettinen tulos oli sosiaalisen median kanavasuositukset videomarkkinoinnista. Niiden avulla brändit voivat toteuttaa tuloksellista videomarkkinointia.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että sosiaalinen media on erittäin hyödyllinen kanava brändin huomioarvon kasvattamiseen videomarkkinoinnilla sen monipuolisuuden ja visuaalisuuden ansiosta. Videoilla voidaan kertoa tarinaa ja niitä voi käyttää jokaisessa myynnin vaiheessa kampanjan tavoitteista riippumatta. Videoita katsotaan tänä päivänä lähes jokaisessa sosiaalisen median kanavassa suuria määriä päivässä, ja tulevaisuudessa videomarkkinointi tulee olemaan entistä suositumpaa. Sosiaalisen median kanavat ovat tarttuneet videomarkkinointi trendiin, ja niiden algoritmit suosivat videoita kuvien sijaan.