Koronaviruspandemian vaikutus Vamian opiskelijoiden liikuntatottumuksiin
Halonen, Essi; Pirhonen, Karita (2022)
Halonen, Essi
Pirhonen, Karita
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110422014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110422014
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten koronaviruspandemia on vaikuttanut Vaasan ammatillisen oppilaitoksen (Vamia) opiskelijoiden liikuntatottumuksiin. Tutkimuksessa verrattiin taustamuuttujien yhteyttä liikuntatottumuksiin sekä -suosituksiin. Taustamuuttujiksi valittiin opiskelijoiden sukupuoli, ikä, koulutusala, asuminen sekä vanhempien koulutustausta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoa koronapandemian vaikutuksista opiskelijoiden liikkumiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin keskeisiä käsitteitä, joita ovat Covid-19, liikunta sekä liikuntasuositukset, nuoret ja sosioekonominen asema. Tutkimuksen aineisto kerättiin kvantitatiivisesti eli määrällisesti strukturoidulla e- kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin Vaasan ammatillisen oppilaitoksen opinto-ohjaajille, jotka jakoivat sitä eteenpäin ryhmänohjaajille sekä opiskelijoille.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että koronaviruspandemialla ei ollut suurta vaikutusta Vaasan ammattikoululaisten liikuntatottumuksiin. Suurin osa opiskelijoista liikkui vapaa-ajallaan koronapandemiasta huolimatta. Liikuntaharrastusten keskeytyminen koronapandemian aikaan näkyi erityisesti naisilla. Aineistoa analysoidessa muuttujien välillä ei havaittu merkitsevää yhteyttä. Tarkastelemme tutkimustuloksia opinnäytetyössä kokonaisuutena. The purpose of the bachelor’s thesis was to survey how the corona pandemic impacted the exercise habits of young students in the vocational school in Vaasa. The study compared the connection of background variables with exercise habits and exercise recommendations. The chosen background variables are the student’s gender, age, field of study, residence, parents’ and the parents educational background. The goal of the study was to increase the amount of information of the effects of the corona pandemic on students' exercise habits.
The key concepts were defined in the theorical framework, and they are Covid-19, exercise habits and exercise recommendations, adolescents and socioeconomic status. The research material was collected quantitatively with a structured e-form. The questionnaire was sent to the study counsellors of Vaasa Vocational School, who distributed it to the group supervisors and students.
Based on the results of the study it can be concluded that the Covid-19 pandemic did not have a major impact on the exercise habits of vocational school students in Vaasa. Most of the students exercised in their free time despite the pandemic. Especially women's exercise activities were cancelled during the Covid-19 pandemic. When analyzing the data, no significant connection was found between the variables. The research results are examined in the bachelor’s thesis as a whole.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin keskeisiä käsitteitä, joita ovat Covid-19, liikunta sekä liikuntasuositukset, nuoret ja sosioekonominen asema. Tutkimuksen aineisto kerättiin kvantitatiivisesti eli määrällisesti strukturoidulla e- kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin Vaasan ammatillisen oppilaitoksen opinto-ohjaajille, jotka jakoivat sitä eteenpäin ryhmänohjaajille sekä opiskelijoille.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että koronaviruspandemialla ei ollut suurta vaikutusta Vaasan ammattikoululaisten liikuntatottumuksiin. Suurin osa opiskelijoista liikkui vapaa-ajallaan koronapandemiasta huolimatta. Liikuntaharrastusten keskeytyminen koronapandemian aikaan näkyi erityisesti naisilla. Aineistoa analysoidessa muuttujien välillä ei havaittu merkitsevää yhteyttä. Tarkastelemme tutkimustuloksia opinnäytetyössä kokonaisuutena.
The key concepts were defined in the theorical framework, and they are Covid-19, exercise habits and exercise recommendations, adolescents and socioeconomic status. The research material was collected quantitatively with a structured e-form. The questionnaire was sent to the study counsellors of Vaasa Vocational School, who distributed it to the group supervisors and students.
Based on the results of the study it can be concluded that the Covid-19 pandemic did not have a major impact on the exercise habits of vocational school students in Vaasa. Most of the students exercised in their free time despite the pandemic. Especially women's exercise activities were cancelled during the Covid-19 pandemic. When analyzing the data, no significant connection was found between the variables. The research results are examined in the bachelor’s thesis as a whole.