2D-pelin toteutus Unity-pelimoottorilla
Kaikkonen, Nelli (2022)
Kaikkonen, Nelli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321906
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yksinkertainen 2D-peli Unity-pelimoottorin avulla. Opinnäytteessä tutustuttiin muun muassa pelinkehitykseen sekä Unity-pelimoottoriin ja sen toimintaan. Työllä ei ole toimeksiantajaa, joten sen hyöty ja tavoitteet olivat enemmin henkilökohtaisia. Opinnäytetyö on suunnattu pelinkehityksestä kiinnostuneille.
Peli toteutettiin C#-ohjelmointikielellä. Peliprojektin koodieditorina hyödynnettiin Visual Studio Code -ohjelmaa. Pelin sprite-grafiikat toteutettiin Pixilart-ilmaistyökalulla.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osuudesta: teoria- ja toteutusosioista. Teoriaosuudessa käsitellään pelinkehitystä yleisesti sekä verrataan 2D- ja 3D-pelinkehityksen ominaisuuksia. Toteutusosiossa käydään läpi peliprojektia vaihe vaiheelta. Pelin kehitysmenetelmänä hyödynnettiin muun muassa Scrum-metodologiaa.
Peliprojekti oli luonteeltaan ensimmäinen peliprojekti, eikä sen taustalla ollut aiempaa kokemusta pelinkehityksen parissa. Pelin ohjelmointia kuitenkin helpotti aiempi ohjelmointikokemus. Projektin haastavista tilanteista riippumatta peliprojektin lopputulokseksi saatiin toiminnallinen 2D-peli. Projektin perusteella voidaan sanoa, että Unity-pelimoottori soveltuu ensimmäisen peliprojektin kehitystyökaluksi.
Peli toteutettiin C#-ohjelmointikielellä. Peliprojektin koodieditorina hyödynnettiin Visual Studio Code -ohjelmaa. Pelin sprite-grafiikat toteutettiin Pixilart-ilmaistyökalulla.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osuudesta: teoria- ja toteutusosioista. Teoriaosuudessa käsitellään pelinkehitystä yleisesti sekä verrataan 2D- ja 3D-pelinkehityksen ominaisuuksia. Toteutusosiossa käydään läpi peliprojektia vaihe vaiheelta. Pelin kehitysmenetelmänä hyödynnettiin muun muassa Scrum-metodologiaa.
Peliprojekti oli luonteeltaan ensimmäinen peliprojekti, eikä sen taustalla ollut aiempaa kokemusta pelinkehityksen parissa. Pelin ohjelmointia kuitenkin helpotti aiempi ohjelmointikokemus. Projektin haastavista tilanteista riippumatta peliprojektin lopputulokseksi saatiin toiminnallinen 2D-peli. Projektin perusteella voidaan sanoa, että Unity-pelimoottori soveltuu ensimmäisen peliprojektin kehitystyökaluksi.