Digitaalinen markkinointi talonrakentajien asiakashankinnassa
Salonen, Severi; Laiho, Teo (2020)
Salonen, Severi
Laiho, Teo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321914
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten rakennusyritykset voivat nopeuttaa uudiskohteiden myyntiä digitaalisen markkinoinnin avulla. Työssä luodaan uudiskohteiden markkinointiprosessi, jonka avulla pyritään pääsemään edellä mainittuun tavoitteeseen. Markkinointiprosessi on luotu erityisesti pienille ja keskisuurille rakennusyrityksille, jotka eivät vielä hyödynnä digitaalista markkinointia ollenkaan, tai hyödyntävät sitä vähäisesti.
Työ toteutettiin luomalla tietopohja aiheesta sekä suunnittelemalla digitaalinen markkinointiprosessi. Työssä käsiteltiin aluksi asiakkaiden ostoprosessia sekä digitalisaatiota rakentajien näkökulmasta, jonka jälkeen siirryttiin digitaalisen markkinointiprosessin suunnitteluun sekä sen testaukseen. Markkinointiprosessin suunnittelu toteutettiin hyödyntämällä lähdeaineistoa, tutkimalla menestyneiden rakennusyritysten digitaalista markkinointia sekä keskustelemalla markkinointialan ammattilaisten kanssa. Tietopohjan luomisen ja markkinointiprosessin suunnittelemisen jälkeen prosessi vietiin käytäntöön yhteistyössä rakennusyritysten kanssa.
Työn tulokseksi saatiin rakennusyritysten kanssa yhteistyönä tehtyjen projektien onnistumisen perusteella toimiva ja varma uudiskohteiden digitaalinen markkinointiprosessi. Prosessin toimivuus varmistettiin tarkastelemalla sen tuottamia tuloksia, kuten esimerkiksi uusien kontaktien ja asuntojen varauksien määrää.
Tuloksia voidaan hyödyntää pienten ja keskisuurten rakennusyritysten toimesta markkinointiin liittyvässä päätöksenteossa ja strategisessa suunnittelussa. Myös rakennusyritysten markkinointirooleissa toimivat henkilöt voivat hyödyntää tuloksia työnsä tukena.
Työ toteutettiin luomalla tietopohja aiheesta sekä suunnittelemalla digitaalinen markkinointiprosessi. Työssä käsiteltiin aluksi asiakkaiden ostoprosessia sekä digitalisaatiota rakentajien näkökulmasta, jonka jälkeen siirryttiin digitaalisen markkinointiprosessin suunnitteluun sekä sen testaukseen. Markkinointiprosessin suunnittelu toteutettiin hyödyntämällä lähdeaineistoa, tutkimalla menestyneiden rakennusyritysten digitaalista markkinointia sekä keskustelemalla markkinointialan ammattilaisten kanssa. Tietopohjan luomisen ja markkinointiprosessin suunnittelemisen jälkeen prosessi vietiin käytäntöön yhteistyössä rakennusyritysten kanssa.
Työn tulokseksi saatiin rakennusyritysten kanssa yhteistyönä tehtyjen projektien onnistumisen perusteella toimiva ja varma uudiskohteiden digitaalinen markkinointiprosessi. Prosessin toimivuus varmistettiin tarkastelemalla sen tuottamia tuloksia, kuten esimerkiksi uusien kontaktien ja asuntojen varauksien määrää.
Tuloksia voidaan hyödyntää pienten ja keskisuurten rakennusyritysten toimesta markkinointiin liittyvässä päätöksenteossa ja strategisessa suunnittelussa. Myös rakennusyritysten markkinointirooleissa toimivat henkilöt voivat hyödyntää tuloksia työnsä tukena.