Opettajien työssä kokemat tunteet ja eettisesti kuormittavat tilanteet koronan aikana
Vikstedt, Lotta (2022)
Vikstedt, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110121806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110121806
Tiivistelmä
Siirtyminen opetuksen poikkeusjärjestelyihin keväällä 2020 COVID-19- pandemian vuoksi muutti äkillisesti suomalaisten opettajien työnkuvaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla opettajien kokemuksia työssä koetuista tunteista ja eettisesti kuormittavista tilanteista COVID-19- pandemiasta johtuneen opetuksen poikkeustilanteen aikana. Tavoitteena oli edistää opettajien työhyvinvointia.
Opinnäytetyössä analysointiin erään suomalaisen kaupungin peruskouluissa työskennelleiden opettajien (N=361) kokemuksia poikkeustilan aikana työssä koetuista tunteista ja eettisesti kuormittavista tilanteista. Aineiston oli kerännyt Kestävä aivoterveys- hanke. Kysely koostui Likert-asteikollisista monivalintakysymyksistä. Vastausprosentti kyselyssä oli noin 24 %. Opinnäytetyö oli lähestymistavaltaan kuvaileva kvantitatiivinen tutkimus ja aineisto analysointiin tilastollisin menetelmin. Tulosten mukaan opettajat kokivat poikkeusajan työssään enemmän positiivisia kuin negatiivisia tunteita. Pelko oli yleisimmin koettu negatiivinen tunne. Esitettyjä eettisesti kuormittavia tilanteita kohdattiin pääsääntöisesti harvoin ja kohtaamisista aiheutui huonoa omatuntoa yleisimmin jonkin verran. Opinnäytetyössä ei löydetty tilastollisia yhteyksiä taustamuuttujien ja tunteiden tai eettisesti kuormittavien tilanteiden kokemisen välillä. On mahdollista, että pelko nousi yleisimmin koetuksi negatiiviseksi tunteeksi COVID-19- pandemian vuoksi. Tarvitaan kuitenkin jatkotutkimusta opettajien työssä kokemista tunteista opetuksen poikkeusajan jälkeen, jotta saataisiin luotettavampia tutkimustuloksia.
Opinnäytetyössä analysointiin erään suomalaisen kaupungin peruskouluissa työskennelleiden opettajien (N=361) kokemuksia poikkeustilan aikana työssä koetuista tunteista ja eettisesti kuormittavista tilanteista. Aineiston oli kerännyt Kestävä aivoterveys- hanke. Kysely koostui Likert-asteikollisista monivalintakysymyksistä. Vastausprosentti kyselyssä oli noin 24 %. Opinnäytetyö oli lähestymistavaltaan kuvaileva kvantitatiivinen tutkimus ja aineisto analysointiin tilastollisin menetelmin. Tulosten mukaan opettajat kokivat poikkeusajan työssään enemmän positiivisia kuin negatiivisia tunteita. Pelko oli yleisimmin koettu negatiivinen tunne. Esitettyjä eettisesti kuormittavia tilanteita kohdattiin pääsääntöisesti harvoin ja kohtaamisista aiheutui huonoa omatuntoa yleisimmin jonkin verran. Opinnäytetyössä ei löydetty tilastollisia yhteyksiä taustamuuttujien ja tunteiden tai eettisesti kuormittavien tilanteiden kokemisen välillä. On mahdollista, että pelko nousi yleisimmin koetuksi negatiiviseksi tunteeksi COVID-19- pandemian vuoksi. Tarvitaan kuitenkin jatkotutkimusta opettajien työssä kokemista tunteista opetuksen poikkeusajan jälkeen, jotta saataisiin luotettavampia tutkimustuloksia.