Asumiskodissa asuvan AD/HD-nuoren hoitotyön auttamismenetelmät
Sillanpää, Asta (2010)
Sillanpää, Asta
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002242529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002242529
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata minkälaisia hoitotyön auttamiskeinoja käytetään ADHD-nuorten hoidossa ja miten nuoren perhe ja eri tukiverkostot otetaan mukaan nuoren kasvun tukemiseen. Tarkoituksena oli kuvailla myös hoitotyöntekijöiden kehittämisnäkemyksiä ADHD-nuoren hoitotyöhön heidän työyksikössään. Tavoitteena oli lisätä tietoa aiheesta, jotta ADHD-nuorten hoitotyötä voidaan kehittää.
Tutkimuksen kohdejoukon muodostivat erään asumiskodin psykiatrista hoitotyötä tekevät hoitajat. Tutkimusaineisto hankittiin kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomake sisälsi kuusi avointa kysymystä. Vastaajia oli viisi. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan hoitotyön auttamiskeinoja ADHD:n hoidossa olivat turvallisuuden tunteen luominen struktuurin ja pysyvyyden avulla, päivittäisistä elämisen toiminnoista huolehtiminen, palautteen antaminen, ohjaus, keskustelu, toiminnallisuuteen tukeminen, opettaminen vastuullisuuteen, lääkehoidon toteutus, sopivan koulu/opiskelupaikan löytäminen ja terapiasta huolehtiminen.
Hoitajan rooli on toimia yhteyshenkilönä nuoren koko tukiverkoston kanssa. ADHD-nuoren hoitotyön haasteiksi koettiin nuoren sitouttaminen hoitoon ja jälkihuoltoon sekä lääkehoitoon, ADHD-nuoren muut psyykkiset ongelmat, ajan puute, riittävien virikkeiden tarjoaminen, ympäristön häiritsevät ärsykkeet ja ADHD:n oireista tiedottaminen eri yhteistyötahoille. Vastaajat haluaisivat kehittää ADHD-nuoren hoitotyötä yksikössään suuremmilla henkilökuntaresursseilla, ADHD-nuorten vertaistukitoimintaa kehittämällä, lisäkoulutuksella ADHD:sta sekä johdonmukaisuudella päätösten teossa ja niistä kiinnipitämisessä.
Tutkimuksen kohdejoukon muodostivat erään asumiskodin psykiatrista hoitotyötä tekevät hoitajat. Tutkimusaineisto hankittiin kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomake sisälsi kuusi avointa kysymystä. Vastaajia oli viisi. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan hoitotyön auttamiskeinoja ADHD:n hoidossa olivat turvallisuuden tunteen luominen struktuurin ja pysyvyyden avulla, päivittäisistä elämisen toiminnoista huolehtiminen, palautteen antaminen, ohjaus, keskustelu, toiminnallisuuteen tukeminen, opettaminen vastuullisuuteen, lääkehoidon toteutus, sopivan koulu/opiskelupaikan löytäminen ja terapiasta huolehtiminen.
Hoitajan rooli on toimia yhteyshenkilönä nuoren koko tukiverkoston kanssa. ADHD-nuoren hoitotyön haasteiksi koettiin nuoren sitouttaminen hoitoon ja jälkihuoltoon sekä lääkehoitoon, ADHD-nuoren muut psyykkiset ongelmat, ajan puute, riittävien virikkeiden tarjoaminen, ympäristön häiritsevät ärsykkeet ja ADHD:n oireista tiedottaminen eri yhteistyötahoille. Vastaajat haluaisivat kehittää ADHD-nuoren hoitotyötä yksikössään suuremmilla henkilökuntaresursseilla, ADHD-nuorten vertaistukitoimintaa kehittämällä, lisäkoulutuksella ADHD:sta sekä johdonmukaisuudella päätösten teossa ja niistä kiinnipitämisessä.