Asiantuntijoiden näkemyksiä Suomen ruokamatkailun tulevaisuudesta 2030
Lepomäki, Christian (2022)
Lepomäki, Christian
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022103121737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022103121737
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni alkoi Suomen ruokamatkailuhankkeen toimeksiannosta, missä pääongelma ja tarkoitus on nimensä mukaisesti selvittää suomalaisten asiantuntijoiden näkemyksiä Suomen ruokamatkailun tulevaisuudesta vuoteen 2030 mennessä. Pääongelman tueksi lisätietoa kerätään alaongelmilla: mitkä ovat ruokamatkailumme vahvuudet ja heikkoudet tulevaisuudessa, minkälaisia ruokamatkailun asiakkaat ovat 2030-luvulla, sekä mitä tulevaisuusilmiöitä on havaittavissa matkailutoimialalla.
Tietoperustassa määritetään yksittäiset käsitteet ja uppoudutaan merkityksiin tulevaisuuden tutkinnasta, matkailutoimialalla vallitsevista tulevaisuusilmiöistä (megatrendit, trendit, heikot signaalit) ja ennakoidaan tulevaisuusilmiöistä syntyviä muutoksia. Samalla käydään läpi koronapandemian lyhyesti sekä matkailu- ja ruokamatkailustrategian pääkohdat. Lopuksi tarkastellaan Suomessa matkaavien kansainvälisten ja kotimaisten matkailijoiden ominaispiirteitä.
Työssä on huomioitu toimeksiantajan vaatimukset, minkä takia siinä hyödynnettiin laadullista menetelmäkokonaisuutta. Tiedonkeruussa teemahaastattelut tehtiin elo-syyskuussa 2020, joissa kahdeksan suomalaista asiantuntijaa jakoivat syvältä luotaavia näkemyksiä Suomen matkailutoimialasta ja ruokamatkailusektorista nykyhetkestä kohti vuotta 2030 asti. Aineistoanalyysi tehtiin loppuvuodesta 2020 teemoittelemalla.
Tuloksissa on avattu asiantuntijoiden kertomat vahvuudet ja heikkoudet matkakohteena, jaettu kehittämisehdotuksia matkailutoimialalle ja ruokamatkailulle sekä käsitelty tulevaisuutta koskettavia tulevaisuusilmiöitä sekä mahdollisia suuntauksia, mitkä vaikuttavat matkailuun tai ruokamatkailuun Suomessa ennen vuotta 2030. Johtopäätöksissä otetaan tarkasteluun Suomen matkailutoimialaa ja ruokamatkailua koskettavat kilpailukyky, yhteistyöhaasteet sekä tulevaisuuteen vaikuttavia asioita, ilmiöitä ja muutoksia.
Tietoperustassa määritetään yksittäiset käsitteet ja uppoudutaan merkityksiin tulevaisuuden tutkinnasta, matkailutoimialalla vallitsevista tulevaisuusilmiöistä (megatrendit, trendit, heikot signaalit) ja ennakoidaan tulevaisuusilmiöistä syntyviä muutoksia. Samalla käydään läpi koronapandemian lyhyesti sekä matkailu- ja ruokamatkailustrategian pääkohdat. Lopuksi tarkastellaan Suomessa matkaavien kansainvälisten ja kotimaisten matkailijoiden ominaispiirteitä.
Työssä on huomioitu toimeksiantajan vaatimukset, minkä takia siinä hyödynnettiin laadullista menetelmäkokonaisuutta. Tiedonkeruussa teemahaastattelut tehtiin elo-syyskuussa 2020, joissa kahdeksan suomalaista asiantuntijaa jakoivat syvältä luotaavia näkemyksiä Suomen matkailutoimialasta ja ruokamatkailusektorista nykyhetkestä kohti vuotta 2030 asti. Aineistoanalyysi tehtiin loppuvuodesta 2020 teemoittelemalla.
Tuloksissa on avattu asiantuntijoiden kertomat vahvuudet ja heikkoudet matkakohteena, jaettu kehittämisehdotuksia matkailutoimialalle ja ruokamatkailulle sekä käsitelty tulevaisuutta koskettavia tulevaisuusilmiöitä sekä mahdollisia suuntauksia, mitkä vaikuttavat matkailuun tai ruokamatkailuun Suomessa ennen vuotta 2030. Johtopäätöksissä otetaan tarkasteluun Suomen matkailutoimialaa ja ruokamatkailua koskettavat kilpailukyky, yhteistyöhaasteet sekä tulevaisuuteen vaikuttavia asioita, ilmiöitä ja muutoksia.