Sillan hiilijalanjälkilaskenta ja raportointi : jännitetty betoninen jatkuva ulokekaukalopalkkisilta
Kari, Veera (2022)
Kari, Veera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022103121735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022103121735
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia sillan rakentamisaikaisen hiilijalanjäljen muodostumista. Lisäksi tutkittiin päästöintensiteetin laskennan rajauksia ja laskennan herkkyyttä. Työn tilaajina olivat A-Insinöörit Civil Oy ja Väylävirasto.
Työssä tuotettiin sillan materiaalien hiilijalanjäljen laskentaan soveltuva Excel-taulukkolaskentapohja ja laskennan tuloksista hiilijalanjälkiraportti. Tarkasteluun valittiin vain materiaalien, kuljetusten ja työmaatoimintojen päästöt. Elinkaaritarkastelun muut vaiheet, kuten käyttö ja purku, jätettiin laskennan ulkopuolelle. Laskennassa käytettiin materiaalien, kuljetusten ja työmaatoimintojen panostietona työn tekemisen aikaan kehitteillä ollutta InfraCO2-päästötietokantaa. Tutkimus tehtiin todellisen esimerkkisillan avulla. Sillaksi valikoitui raideliikenteelle suunniteltu jännitetty betoninen kaukalopalkkisilta. Sillan päästölaskentaa tarkasteltiin rakentamissuunnitelmavaiheessa sekä esisuunnitteluvaiheessa. Molemmista vaiheista tuotettiin omat laskelmat ja raportit.
Sillan rakentamisaikaisesta hiilijalanjäljestä valtaosa aiheutui materiaalien päästöistä. Pysyvien teräsponttiseinien osuus koko hiilijalanjäljestä oli lähes viidenneksen. Laskennalle tehtiin herkkyystarkasteluja, jotka osoittivat, että tarkasteltujen vähähiilisten betonien käyttö vähentää sillan kokonaishiilijalanjälkeä kymmenesosan. Esisuunnitteluvaiheen ja rakentamissuunnitelmavaiheen välisissä laskentojen tuloksissa ei ollut merkittävää eroa, jos pysyviä ponttiseiniä ei huomioitu.
Tutkimustuloksia vertailtiin muihin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin. Vertailussa oli selkää hajontaa erityisesti rautatiesillan ja ajoneuvoliikenteen siltojen välillä.
Työssä havaittiin, että kuljetusmatkojen ja työmaatoimintojen hiilijalanjäljen laskentaan tarvitaan lisää ohjausta. Opinnäytetyö nosti esiin laajemminkin tarpeen viralliselle ohjaukselle, ohjeistukselle ja laskentamenetelmien rajaukselle. Jatkotutkimusehdotuksiin kirjattiin näiden lisäksi hiilijalanjälkilaskennan liittäminen tietomallintamiseen ja Taitorakennerekisteriin.
Työssä tuotettiin sillan materiaalien hiilijalanjäljen laskentaan soveltuva Excel-taulukkolaskentapohja ja laskennan tuloksista hiilijalanjälkiraportti. Tarkasteluun valittiin vain materiaalien, kuljetusten ja työmaatoimintojen päästöt. Elinkaaritarkastelun muut vaiheet, kuten käyttö ja purku, jätettiin laskennan ulkopuolelle. Laskennassa käytettiin materiaalien, kuljetusten ja työmaatoimintojen panostietona työn tekemisen aikaan kehitteillä ollutta InfraCO2-päästötietokantaa. Tutkimus tehtiin todellisen esimerkkisillan avulla. Sillaksi valikoitui raideliikenteelle suunniteltu jännitetty betoninen kaukalopalkkisilta. Sillan päästölaskentaa tarkasteltiin rakentamissuunnitelmavaiheessa sekä esisuunnitteluvaiheessa. Molemmista vaiheista tuotettiin omat laskelmat ja raportit.
Sillan rakentamisaikaisesta hiilijalanjäljestä valtaosa aiheutui materiaalien päästöistä. Pysyvien teräsponttiseinien osuus koko hiilijalanjäljestä oli lähes viidenneksen. Laskennalle tehtiin herkkyystarkasteluja, jotka osoittivat, että tarkasteltujen vähähiilisten betonien käyttö vähentää sillan kokonaishiilijalanjälkeä kymmenesosan. Esisuunnitteluvaiheen ja rakentamissuunnitelmavaiheen välisissä laskentojen tuloksissa ei ollut merkittävää eroa, jos pysyviä ponttiseiniä ei huomioitu.
Tutkimustuloksia vertailtiin muihin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin. Vertailussa oli selkää hajontaa erityisesti rautatiesillan ja ajoneuvoliikenteen siltojen välillä.
Työssä havaittiin, että kuljetusmatkojen ja työmaatoimintojen hiilijalanjäljen laskentaan tarvitaan lisää ohjausta. Opinnäytetyö nosti esiin laajemminkin tarpeen viralliselle ohjaukselle, ohjeistukselle ja laskentamenetelmien rajaukselle. Jatkotutkimusehdotuksiin kirjattiin näiden lisäksi hiilijalanjälkilaskennan liittäminen tietomallintamiseen ja Taitorakennerekisteriin.