Betalningsfrekvens och prissättning av en ny konsulttjänst
Herold, Robert (2022)
Herold, Robert
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102621618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102621618
Tiivistelmä
Syftet med det här examensarbetet är att få en bättre förståelse för hur organisationer väljer konsulttjänsterbjudanden och om betalningsfrekvensens betydelse för organisationer då de köper en konsulttjänst samt vilken den bästa prissättningsmetoden är för en ny konsulttjänst. Undersökningen som gjordes var en kvantitativ datainsamlingsmetod med hjälp av MPS Enterprises kundkontakter. En enkät med sexton frågor skickades till 1200 personer i ledande positioner runt om Finland. Femtioen svar erhölls och analyserades och diagram skapades. Teorin och studien bygger på tre forskningsfrågor. Hur bestämmer sig organisationer för att välja ett konsulttjänsterbjudande? Hurudan betydelse har betalningsfrekvensen för organisationer då de köper konsulttjänster? Vilken är den rätta prissättningsmetoden för en ny konsulttjänst? Främsta orsakerna till att en organisation väljer en tjänst är; om den är den mest konkurrenskraftiga på marknaden, att tjänsten ger mervärde och hur budgeterar organisationen den tjänsten de vill ha. Betalningsfrekvensens betydelse spelar en roll då organisationer köper en konsulttjänst och en preferens för månatlig och prenumeration existerar. Då en ny konsulttjänst skall erbjudas till marknaden finns det inte en modell som passar alla och enbart en behövs inte väljas. Rätta prissättningsmetoden baseras på marknaden som den ska släppas ut i och resurserna man har tillgängliga. Studien kan kritiseras från den nackdelen som en strukturerad enkät har och det är bakomliggande orsaker till att respondenterna har svarat på ett visst sätt. Studien kunde också ha stärkts med att ha kvalitativa intervjuer med några av deltagarna i enkäten för att få mer kontext och värdefull bakomliggande information.