Branding your brain: the relationship between personal branding and neurodiversity
Viljakainen, Kalle (2022)
Viljakainen, Kalle
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102221529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102221529
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutustua henkilöbrändäyksen ja neurodiversiteetin suhteeseen. Opinnäytetyössä oli toiminnallinen osuus ja sen lopputuloksena tuotettiin henkilöbrändiä tukeva websivusto. Autoetnografiaa käytettiin tutkimaan henkilöbrändin ja neurodiversiteetin yhtäläisyyksiä.
Tietopohja perustuu alan kirjallisuuteen, verkkolähteisiin ja tutkimuksiin. Tietopohjassa avataan keskeisimmät käsitteet, taktiikat ja hyödyt, jotka liittyvät henkilöbrändäykseen sekä neurodiversiteettiin. Tutkimusote opinnäytetyössä oli toiminnallinen ja autoetnografinen. Toiminnallisessa osuudessa kuvataan websivuston ja muissa digitaalisissa muodoissa ilmentyvän henkilöbrändin luonti pohjautuen teoriaan. Autoetnograafisessa osuudessa kuvattiin ja luotiin yhteys henkilöbrändin ja neurodiversiteetin välillä.
Tutkimusaineistoa kerättiin strukturoimattomalla kyselyllä työyhteisöstä ja kyselyn tuloksia verrattiin VIA instituutin luonnetestin tuloksiin. Lisäksi aineistoon kuului autoetnograafista dataa.
Opinnäytetyö tuotti kokemustietoa henkilöbrändäyksen ja neurodiversiteetin suhteesta, sekä nosti esiin näiden subjektiivisuuden. Molemmat käsitteet liittyvät vahvasti henkilön identiteettiin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että henkilöbrändäyksellä voidaan luoda ymmärrystä, tietoisuutta ja hyväksyntää moninaisuudelle ja inkluusiolle. The aim of this thesis was to explore the relationship between personal branding and neurodiversity. The thesis had a practice-based product that designed a website to support the personal brand. Autoethnography was utilized to study the similarities between personal branding and neurodiversity.
A theoretical framework was built based on literature, web sources, and published studies. The knowledge base expands on fundamental definitions, tactics, and advantages related to personal branding and neurodiversity. The thesis mixed practice-based and autoethnographic approaches. The practical section describes the development of the website and digital presentation of the personal brand by utilizing theory. The autoethnographic section was used to describe and establish a relationship between personal brand and neurodiversity.
Data collection for the thesis was done with an unstructured survey in a work community, which was then compared to the VIA institutes' character assessment. Additional data was obtained through autoethnography.
The thesis produced empirical knowledge about the relationship between personal branding and neurodiversity, additionally highlighting the subjectivity of both. Both concepts relate closely to personal identity. In conclusion, personal branding can be utilized to create understanding, awareness, and acceptance of diversity and inclusion.
Tietopohja perustuu alan kirjallisuuteen, verkkolähteisiin ja tutkimuksiin. Tietopohjassa avataan keskeisimmät käsitteet, taktiikat ja hyödyt, jotka liittyvät henkilöbrändäykseen sekä neurodiversiteettiin. Tutkimusote opinnäytetyössä oli toiminnallinen ja autoetnografinen. Toiminnallisessa osuudessa kuvataan websivuston ja muissa digitaalisissa muodoissa ilmentyvän henkilöbrändin luonti pohjautuen teoriaan. Autoetnograafisessa osuudessa kuvattiin ja luotiin yhteys henkilöbrändin ja neurodiversiteetin välillä.
Tutkimusaineistoa kerättiin strukturoimattomalla kyselyllä työyhteisöstä ja kyselyn tuloksia verrattiin VIA instituutin luonnetestin tuloksiin. Lisäksi aineistoon kuului autoetnograafista dataa.
Opinnäytetyö tuotti kokemustietoa henkilöbrändäyksen ja neurodiversiteetin suhteesta, sekä nosti esiin näiden subjektiivisuuden. Molemmat käsitteet liittyvät vahvasti henkilön identiteettiin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että henkilöbrändäyksellä voidaan luoda ymmärrystä, tietoisuutta ja hyväksyntää moninaisuudelle ja inkluusiolle.
A theoretical framework was built based on literature, web sources, and published studies. The knowledge base expands on fundamental definitions, tactics, and advantages related to personal branding and neurodiversity. The thesis mixed practice-based and autoethnographic approaches. The practical section describes the development of the website and digital presentation of the personal brand by utilizing theory. The autoethnographic section was used to describe and establish a relationship between personal brand and neurodiversity.
Data collection for the thesis was done with an unstructured survey in a work community, which was then compared to the VIA institutes' character assessment. Additional data was obtained through autoethnography.
The thesis produced empirical knowledge about the relationship between personal branding and neurodiversity, additionally highlighting the subjectivity of both. Both concepts relate closely to personal identity. In conclusion, personal branding can be utilized to create understanding, awareness, and acceptance of diversity and inclusion.