Yritysblogien hyödyntäminen markkinointiviestinnässä
Heinonen, Nella (2014)
Heinonen, Nella
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710226
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median ja erityisesti yritysblogien hyödyntämistä organisaatioiden markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yritykset voivat hyödyntää yritysblogeja yrityksen tunnettuuden kehittämisessä. Työn tarkoituksena oli selvittää myös keinot menestyvän yritysblogin rakentamiseen.
Teoriaosiossa tarkasteltiin verkkomainontaa, sosiaalista mediaa ja blogeja. Ensin teoriaosiossa keskityttiin yritysten eri tapoihin hyödyntää internetiä markkinointiviestinnässään. Teoriaosiossa käytiin tarkemmin läpi myös yritysten tapoja kehittää tunnettuuttaan sosiaalisen median eri kanavissa. Lisäksi teoriosiossa käytiin läpi yritysblogi-termiä, yritysblogin tavoitteita, hyvän blogin ominaisuuksia sekä keinoja saada blogille lisää lukijoita.
Opinnäytetyön empiriaosio toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Empiriaosiossa haastateltiin kolmea yritysblogia kirjoittavaa yritystä heidän tavoistaan hyödyntää blogia viestinnässään. Haastatteluissa tutkittiin, mistä syistä yritykset bloggaavat, mitkä ovat blogin kohderyhmät, mitkä ovat yritysbloggauksen hyödyt ja haitat, sekä miten yritykset aikovat kehittää blogejaan tulevaisuudessa.
Haastatteluissa selvisi, että yritykset käyttävät blogejaan päästäkseen lähemmäs asiakkaitaan, osoittaakseen osaamistaan, luodakseen positiivisia mielikuvia sekä hankkiakseen lisää asiakkaita. Haastatteluissa kävi ilmi, että yritykset ovat jo saavuttaneet monet blogilleen asettamistaan tavoitteista, mutta kehityskohteita silti löytyy. Yritykset toivoivat esimerkiksi, että vuorovaikutus blogissa asiakkaiden kanssa lisääntyisi nykyisestä.
Yritysblogit ovat edelleen melko harvinaisia Suomessa, vaikka muualla maailmassa niiden hyödyt bisnekselle on jo huomattu. Tämä opinnäytetyö osoittaa sen, että yritysblogeista on organisaatioille hyötyä. Työn perusteella selvisi monta syytä perustaa blogi. Blogi on kustannustehokas tapa saada yritykselle ja sen tuotteille lisää tunnettuutta. On todennäköistä, että tulevaisuudessa blogeista muodostuu yhä tärkeämpi osa yrityksen markkinointiviestintää.
Teoriaosiossa tarkasteltiin verkkomainontaa, sosiaalista mediaa ja blogeja. Ensin teoriaosiossa keskityttiin yritysten eri tapoihin hyödyntää internetiä markkinointiviestinnässään. Teoriaosiossa käytiin tarkemmin läpi myös yritysten tapoja kehittää tunnettuuttaan sosiaalisen median eri kanavissa. Lisäksi teoriosiossa käytiin läpi yritysblogi-termiä, yritysblogin tavoitteita, hyvän blogin ominaisuuksia sekä keinoja saada blogille lisää lukijoita.
Opinnäytetyön empiriaosio toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Empiriaosiossa haastateltiin kolmea yritysblogia kirjoittavaa yritystä heidän tavoistaan hyödyntää blogia viestinnässään. Haastatteluissa tutkittiin, mistä syistä yritykset bloggaavat, mitkä ovat blogin kohderyhmät, mitkä ovat yritysbloggauksen hyödyt ja haitat, sekä miten yritykset aikovat kehittää blogejaan tulevaisuudessa.
Haastatteluissa selvisi, että yritykset käyttävät blogejaan päästäkseen lähemmäs asiakkaitaan, osoittaakseen osaamistaan, luodakseen positiivisia mielikuvia sekä hankkiakseen lisää asiakkaita. Haastatteluissa kävi ilmi, että yritykset ovat jo saavuttaneet monet blogilleen asettamistaan tavoitteista, mutta kehityskohteita silti löytyy. Yritykset toivoivat esimerkiksi, että vuorovaikutus blogissa asiakkaiden kanssa lisääntyisi nykyisestä.
Yritysblogit ovat edelleen melko harvinaisia Suomessa, vaikka muualla maailmassa niiden hyödyt bisnekselle on jo huomattu. Tämä opinnäytetyö osoittaa sen, että yritysblogeista on organisaatioille hyötyä. Työn perusteella selvisi monta syytä perustaa blogi. Blogi on kustannustehokas tapa saada yritykselle ja sen tuotteille lisää tunnettuutta. On todennäköistä, että tulevaisuudessa blogeista muodostuu yhä tärkeämpi osa yrityksen markkinointiviestintää.