Pää edellä opettajaksi: peloitta opiskelijasta opetustyöhön
Sillanpää, Kalle (2022)
Sillanpää, Kalle
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102021404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102021404
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella ammatillista kehittymistä ja työssäjaksamista työnkuvassa, josta ei ollut aiempaa työkokemusta. Tarkoitus oli avata kouluttajan työnkuvaa tuleville kouluttajakollegoille, jotta he saisivat konkreettisia esimerkkejä itse kouluttamisen, ajanhallinnan sekä työssäjaksamisen haasteista.
Kymmenen viikon raportoinnissa joka viikolle oli tietty teema, jonka kautta kunkin työviikon sisältöä on raportoinnissa reflektoitu. Teemat on esitelty kunkin viikon aluksi, ja teemojen toteutumista on pohdittu kunkin viikon analyyseissa.
Teoria- ja tietoperustajana päiväkirjamuotoisessa raportoinnissa oli Taitotalon omat käytännöt, henkilökohtaiset substanssiosaamiset sekä opettamiseen, työssäjaksamiseen sekä ajanhallintaan liittyvää kirjallisuutta, artikkeleita sekä kollegoiden kanssa käytyjä keskusteluja.
Metodeina opinnäytetyössä on ollut toimintatutkimuksen kaltaista kenttäkokeilua. Opetustilanteita on pyritty tietoisesti parantamaan iteroimalla, havainnoimalla ja reflektoimalla.
Oman ammatillisen kehittymisen seuraaminen päiväkirjamuotoisesti oli hyödyllistä ja toiminnallisuuksia eteenpäinvievää. Käsiteltyjen teemojen pohdinta, sekä tietopohjaiseen kirjallisuuteen perehtyminen laajensi perspektiiviä työhön, sekä muutti konkreettisesti tuttuja, jo olemassa olevia käytänteitä, erityisesti ajanhallinnan, palautteiden käsittelyn sekä itsekriittisyyden suhteen.
Kymmenen viikon raportoinnissa joka viikolle oli tietty teema, jonka kautta kunkin työviikon sisältöä on raportoinnissa reflektoitu. Teemat on esitelty kunkin viikon aluksi, ja teemojen toteutumista on pohdittu kunkin viikon analyyseissa.
Teoria- ja tietoperustajana päiväkirjamuotoisessa raportoinnissa oli Taitotalon omat käytännöt, henkilökohtaiset substanssiosaamiset sekä opettamiseen, työssäjaksamiseen sekä ajanhallintaan liittyvää kirjallisuutta, artikkeleita sekä kollegoiden kanssa käytyjä keskusteluja.
Metodeina opinnäytetyössä on ollut toimintatutkimuksen kaltaista kenttäkokeilua. Opetustilanteita on pyritty tietoisesti parantamaan iteroimalla, havainnoimalla ja reflektoimalla.
Oman ammatillisen kehittymisen seuraaminen päiväkirjamuotoisesti oli hyödyllistä ja toiminnallisuuksia eteenpäinvievää. Käsiteltyjen teemojen pohdinta, sekä tietopohjaiseen kirjallisuuteen perehtyminen laajensi perspektiiviä työhön, sekä muutti konkreettisesti tuttuja, jo olemassa olevia käytänteitä, erityisesti ajanhallinnan, palautteiden käsittelyn sekä itsekriittisyyden suhteen.