Alustapalvelun X auttaminen kansainvälistymään
Mäkelä, Leevi (2022)
Mäkelä, Leevi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102021394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102021394
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda lista markkinointiviestinnän vaihtoehdoista ja mahdollisista ulkomaiden yhteistyökumppaneista toimeksiantaja X:n tarpeisiin. Yhtiö on jo pidemmän aikaa halunnut laajentua ulkomaille, mutta tarvitsee selvityksiä muun muassa markkinointiviestinnän ja mahdollisten yhteistyökumppanien osalta.
Kehitettävänä on niin sanotusti esimerkki, kuten minkälaisia asioita etsiä jatkossa, sillä listaukseen on lisätty muun muassa linkkejä, yhteystietoja sekä koostesivuja, joiden avulla voidaan etsiä lisää yrityksiä, jotka tarjoavat markkinointiviestinnän palveluita, mikäli yhtiö tarvitsee lisää. He voivat tehdä jatkoselvityksiä itsenäisesti opinnäytetyön tuotoksen avulla, kun heillä on konkreettinen suunnitelma mielessä, eli tätä varten on varattu budjetti, tiimi sekä aikataulu ja tavoite.
Viitekehys, eli opinnäytetyön tietoperusta keskittyy muun muassa yhtiön taustatietoihin, sen ylläpitämän palvelun muotoon, kansainvälistymiseen, markkinointiviestinnän keinoihin ja työkaluihin sekä niihin liittyviin strategioihin. Tietoperustaan pohjautuen yhtiölle relevantimmat keinot valittiin, kerättiin paperille sekä jaettiin eri kategorioihin: keinoihin, työkaluihin ja sosiaalisen median palveluihin. Lisäksi tehtiin hakuja mahdollisista yhteistyökumppaneita koostesivujen avulla, jakaen ne yhtiön määrittelemien kohdemaiden mukaan.
Lopputuloksena on kaksi Excel-taulukkoa, joista näkee markkinointiviestinnän keinot ja työkalut sekä yhteistyökumppanit. Näihin on lisätty nimet, yhteystiedot, mahdolliset kustannukset, linkit verkkosivuille sekä linkit koostesivuille lisätutkimuksia varten. Nämä tuotokset antavat yhtiölle alustavat valmiudet yhteydenottoon ja suunnitteluun sekä esimerkin mahdollisia lisäselvityksiä varten.
Opinnäytetyötä arvioidessa tulee ottaa huomioon, että alustavasti oli oletuksena laajempi kustannusarvio muun muassa keinojen ja yhteistyökumppaneitten välillä, mutta kustannuksiin vaikuttaa useampi tekijä ja nykyaikana on tapana räätälöidä palvelut hintoineen ja maksusuunnitelmineen, joten Excel-taulukoihin on lisätty yhteystiedot neuvotteluita varten sekä koostesivujen arviot yleistä vertailua varten. Tutkimusmateriaali oli suhteellisen kattavaa ja sisälsi paljon hyödyllistä tietoa lopputulokseen pääsemiseksi.
Tuotoksen avulla saadaan sisäistettyä arvokasta oppia eri keinoista ja tutkiskelemaan uudestaan jo hylättyjä keinoja, joita yhtiö ei ole hyödyntänyt tarpeeksi. Lisäksi yhtiö säästää aikaa ja vaivaa, kun on jo olemassa valmis listaus tulevista yhteydenotoista.
Kehitettävänä on niin sanotusti esimerkki, kuten minkälaisia asioita etsiä jatkossa, sillä listaukseen on lisätty muun muassa linkkejä, yhteystietoja sekä koostesivuja, joiden avulla voidaan etsiä lisää yrityksiä, jotka tarjoavat markkinointiviestinnän palveluita, mikäli yhtiö tarvitsee lisää. He voivat tehdä jatkoselvityksiä itsenäisesti opinnäytetyön tuotoksen avulla, kun heillä on konkreettinen suunnitelma mielessä, eli tätä varten on varattu budjetti, tiimi sekä aikataulu ja tavoite.
Viitekehys, eli opinnäytetyön tietoperusta keskittyy muun muassa yhtiön taustatietoihin, sen ylläpitämän palvelun muotoon, kansainvälistymiseen, markkinointiviestinnän keinoihin ja työkaluihin sekä niihin liittyviin strategioihin. Tietoperustaan pohjautuen yhtiölle relevantimmat keinot valittiin, kerättiin paperille sekä jaettiin eri kategorioihin: keinoihin, työkaluihin ja sosiaalisen median palveluihin. Lisäksi tehtiin hakuja mahdollisista yhteistyökumppaneita koostesivujen avulla, jakaen ne yhtiön määrittelemien kohdemaiden mukaan.
Lopputuloksena on kaksi Excel-taulukkoa, joista näkee markkinointiviestinnän keinot ja työkalut sekä yhteistyökumppanit. Näihin on lisätty nimet, yhteystiedot, mahdolliset kustannukset, linkit verkkosivuille sekä linkit koostesivuille lisätutkimuksia varten. Nämä tuotokset antavat yhtiölle alustavat valmiudet yhteydenottoon ja suunnitteluun sekä esimerkin mahdollisia lisäselvityksiä varten.
Opinnäytetyötä arvioidessa tulee ottaa huomioon, että alustavasti oli oletuksena laajempi kustannusarvio muun muassa keinojen ja yhteistyökumppaneitten välillä, mutta kustannuksiin vaikuttaa useampi tekijä ja nykyaikana on tapana räätälöidä palvelut hintoineen ja maksusuunnitelmineen, joten Excel-taulukoihin on lisätty yhteystiedot neuvotteluita varten sekä koostesivujen arviot yleistä vertailua varten. Tutkimusmateriaali oli suhteellisen kattavaa ja sisälsi paljon hyödyllistä tietoa lopputulokseen pääsemiseksi.
Tuotoksen avulla saadaan sisäistettyä arvokasta oppia eri keinoista ja tutkiskelemaan uudestaan jo hylättyjä keinoja, joita yhtiö ei ole hyödyntänyt tarpeeksi. Lisäksi yhtiö säästää aikaa ja vaivaa, kun on jo olemassa valmis listaus tulevista yhteydenotoista.