Korkokaton myynnin tehostaminen asuntorahoituksessa
Neuvonen, Charlotta (2022)
Neuvonen, Charlotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102021393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102021393
Tiivistelmä
Viime vuodet ovat olleet hyvin poikkeuksellisia, ja maailmassa on saatu elää usean yllättävän kriisin keskellä. Muun muassa maailmanlaajuinen koronapandemia, Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan sekä kiihtyvä ilmastonmuutos ovat heijastuneet maailmantalouteen. Korkotason nousu ja korkea inflaatio iskee vahvasti kotitalouksiin ja herättää paljon huolta. Pankkien tehtävänä on auttaa asiakkaitaan pärjäämään taloudellisesti, ja suojaamalla asuntolaina korkokatolla voidaan ennalta rajata korkokustannuksia.
Opinnäytetyön aiheena on korkokaton myynnin tehostaminen finanssialalla toimivassa kohdeorganisaatiossa. Tavoitteena oli ratkaista työn tutkimusongelma: korkokatto jää usein myymättä potentiaalisille asiakkaille. Laadullisen tutkimuksen avulla lähdettiin selvittämään, mitä rahoitusneuvojat kokevat korkokaton myymisessä haasteiksi, miten he itse voivat vaikuttaa niihin ja mitä organisaatio voisi kehittää myynnin tehostamiseksi. Opinnäytetyön avulla haluttiin selvittää keskeisimmät myynnin haasteet ja ongelmat ja löytää niihin ratkaisuja ja keinoja, jotta korkokaton myymistä saataisiin tehostettua.
Kehittämistyö tehtiin osallistavana toimintatutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin aivoriihen 8x8-menetelmää sekä teemahaastattelua. Tutkimusprosessi eteni toimintatutkimuksen tapaan syklisesti ongelman tunnistamisesta toiminnan suunnittelun, toiminnan ja arvioinnin kautta lopulta parannellun suunnitelman ideointiin. Aineistoa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla menetelminä teemoittelu ja tyypittely.
Tutkimustulokset osoittivat, että suurimmat haasteet korkokaton myymisessä liittyivät neuvojien oman työn suunnitteluun ja organisointiin, myyntivuorovaikutukseen sekä tuotetietouteen ja osaamiseen. Korkokaton huippumyyjien avulla löydettiin kaikkiin haasteisiin keinoja ja ratkaisuja, joita voitaisiin lähteä jalostamaan ja jotka voisivat toimia laukaisimina myynnin kehittämissuunnitelman luomisessa. Kehityssuunnitelmassa keskityttäisiin ensisijaisesti itseohjautuvuuteen ja oman työn johtamiseen sekä koulutuksiin ja se kohdistuisi sekä työntekijöihin että työnantajaan.
Opinnäytetyön aiheena on korkokaton myynnin tehostaminen finanssialalla toimivassa kohdeorganisaatiossa. Tavoitteena oli ratkaista työn tutkimusongelma: korkokatto jää usein myymättä potentiaalisille asiakkaille. Laadullisen tutkimuksen avulla lähdettiin selvittämään, mitä rahoitusneuvojat kokevat korkokaton myymisessä haasteiksi, miten he itse voivat vaikuttaa niihin ja mitä organisaatio voisi kehittää myynnin tehostamiseksi. Opinnäytetyön avulla haluttiin selvittää keskeisimmät myynnin haasteet ja ongelmat ja löytää niihin ratkaisuja ja keinoja, jotta korkokaton myymistä saataisiin tehostettua.
Kehittämistyö tehtiin osallistavana toimintatutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin aivoriihen 8x8-menetelmää sekä teemahaastattelua. Tutkimusprosessi eteni toimintatutkimuksen tapaan syklisesti ongelman tunnistamisesta toiminnan suunnittelun, toiminnan ja arvioinnin kautta lopulta parannellun suunnitelman ideointiin. Aineistoa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla menetelminä teemoittelu ja tyypittely.
Tutkimustulokset osoittivat, että suurimmat haasteet korkokaton myymisessä liittyivät neuvojien oman työn suunnitteluun ja organisointiin, myyntivuorovaikutukseen sekä tuotetietouteen ja osaamiseen. Korkokaton huippumyyjien avulla löydettiin kaikkiin haasteisiin keinoja ja ratkaisuja, joita voitaisiin lähteä jalostamaan ja jotka voisivat toimia laukaisimina myynnin kehittämissuunnitelman luomisessa. Kehityssuunnitelmassa keskityttäisiin ensisijaisesti itseohjautuvuuteen ja oman työn johtamiseen sekä koulutuksiin ja se kohdistuisi sekä työntekijöihin että työnantajaan.