Laatumittariston kehittäminen Kumppanuustalo Viikari ry:lle
Eerola Martikainen, Jenni (2022)
Eerola Martikainen, Jenni
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101921366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101921366
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kotkalaiselle Kumppanuustalo
Viikari ry:lle kolmiportainen itsearvioinnin laatumittaristo, joka mittaa vuonna
2021 laaditussa strategiassa asetettujen laatutavoitteiden toteutumista yhdistyksen käytännön toiminnassa. Laatumittaristo laadittiin asiakaslähtöisesti yhdessä yhdistyksen johtokunnan asettaman strategiatyöryhmän kanssa kolmessa työpajassa.
Työssä tutkittiin, miten onnistuu yhteisöllinen laatumittaristojen laatiminen
sekä miten yhteisöllinen laatumittaristojen laatimisen prosessi tukee strategian
jalkauttamista. Menetelminä työssä hyödynnettiin vertailukehittämistä eli
benchmarkingia ja aivoriihityöskentelyä eli brainstormingia. Koko strategiatyön
lähtökohtana toimi Lean-ajattelun mukainen PDSA-kehityssykli.
Kehittämistyön tuloksena syntyi asiakaslähtöisesti juuri toimeksiantajan tarpeisiin kehitetty ja strategiatyötä tukeva itsearvioinnin laatumittaristo. Työn toteuttamisen jälkeen tärkeänä huomiona koettiin kehittämistyön aikana todetut muut kehittämistarpeet. Prosessin aikana syntyi esimerkiksi tarve johtokuntatyöskentelyä arvoivalle itsearvioinnin mittaristolle sekä halu tutkia tehdyn strategiatyön ja itsearvioinnin vaikutuksia yhdistyksen toimintaan ja sen laatuun tulevaisuudessa.
Yhteisöllisen laatumittaristojen laatimisen todettiin vaativan tiukkaa työotetta ja
tarkkaan vaadittuja ja kohderyhmälle sopivia menetelmiä. Kohderyhmän tuntemisen todettiin olevan hyödyksi prosessissa. Yhteisöllisyys nähtiin kuitenkin ehdottomasti positiivisena asiana prosessissa ja sen ajateltiin lisäävän mittaristojen luotettavuutta. Laatumittaristojen laatimisen prosessi nähtiin luonnollisena ensiaskeleena strategian jalkauttamisessa osaksi yhdistyksen toimintaa ja prosessin todettiin tukeneen strategian jalkauttamista.
Viikari ry:lle kolmiportainen itsearvioinnin laatumittaristo, joka mittaa vuonna
2021 laaditussa strategiassa asetettujen laatutavoitteiden toteutumista yhdistyksen käytännön toiminnassa. Laatumittaristo laadittiin asiakaslähtöisesti yhdessä yhdistyksen johtokunnan asettaman strategiatyöryhmän kanssa kolmessa työpajassa.
Työssä tutkittiin, miten onnistuu yhteisöllinen laatumittaristojen laatiminen
sekä miten yhteisöllinen laatumittaristojen laatimisen prosessi tukee strategian
jalkauttamista. Menetelminä työssä hyödynnettiin vertailukehittämistä eli
benchmarkingia ja aivoriihityöskentelyä eli brainstormingia. Koko strategiatyön
lähtökohtana toimi Lean-ajattelun mukainen PDSA-kehityssykli.
Kehittämistyön tuloksena syntyi asiakaslähtöisesti juuri toimeksiantajan tarpeisiin kehitetty ja strategiatyötä tukeva itsearvioinnin laatumittaristo. Työn toteuttamisen jälkeen tärkeänä huomiona koettiin kehittämistyön aikana todetut muut kehittämistarpeet. Prosessin aikana syntyi esimerkiksi tarve johtokuntatyöskentelyä arvoivalle itsearvioinnin mittaristolle sekä halu tutkia tehdyn strategiatyön ja itsearvioinnin vaikutuksia yhdistyksen toimintaan ja sen laatuun tulevaisuudessa.
Yhteisöllisen laatumittaristojen laatimisen todettiin vaativan tiukkaa työotetta ja
tarkkaan vaadittuja ja kohderyhmälle sopivia menetelmiä. Kohderyhmän tuntemisen todettiin olevan hyödyksi prosessissa. Yhteisöllisyys nähtiin kuitenkin ehdottomasti positiivisena asiana prosessissa ja sen ajateltiin lisäävän mittaristojen luotettavuutta. Laatumittaristojen laatimisen prosessi nähtiin luonnollisena ensiaskeleena strategian jalkauttamisessa osaksi yhdistyksen toimintaa ja prosessin todettiin tukeneen strategian jalkauttamista.