Miten yritykset hyödyntävät kiertotalouden liiketoimintamalleja? : näkökulma: toiminnot ja innovaatiot
Korhonen, Sara (2022)
Korhonen, Sara
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101821356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101821356
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia kiertotalouden liiketoimintamalleja ja miten niitä hyödynnetään yritysten toiminnoissa ja innovoinnissa. Opinnäytetyö tehtiin Circular Economy Goes East and West -hankkeen toimeksiannosta. Tavoitteena oli kerätä CEGO-hankkeelle tietoa, joka hyödyttää hanketta sen tavoitteissa pk-yritysten kiertotalousvalmiuksien lisäämisessä. Tietoperustassa perehdyttiin yksityiskohtaisesti kiertotalousmalliin ja sen liiketoimintamalleihin. Tarkastelussa oli myös kiertotalouden haasteet ja mahdollisuudet, Suomen kiertotaloustilanne sekä yritysten innovaatiotoiminnot. Tietoperustassa hyödynnettiin kiertotalouteen, innovointiin ja kestävään kehitykseen liittyvää kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Primääriaineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Haastateltavina oli kuuden yrityksen edustajat, jotka olivat eri toimialoilta ja edustivat eri kokoluokkia. Haastatteluteemat käsittelivät yritysten kiertotaloustoimintojen ja innovaatiotoiminnan nykytilannetta, haasteita ja mahdollisuuksia. Teemahaastatteluiden tukena käytettiin havainnointia, jonka tarkoituksena oli vahvistaa ja täydentää haastatteluissa esiin tulleita asioita ja syventää kerättyä tietoa. Keskeisimmät tulokset olivat, että kiertotalouden nähtiin tuovan yrityksille taloudellista hyötyä, kilpailuetua ja erottautumiskykyä, mutta kiertotalousratkaisujen kysyntää ei ole tarpeeksi kattamaan kiertotalouteen siirtymisestä aiheutuvia kuluja. Innovoinnin systemaattisuus riippui yritysten koosta. Suurimmat kiertotalouden haasteet olivat taloudellisia tai liittyvät volyymiin, kysyntään tai kulutustottumusten muutokseen. Opinnäytetyön kehitysehdotuksiin kuuluu pilotoinnin mainostaminen yrityksille matalan kynnyksen kokeiluna kiertotalouteen.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Primääriaineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Haastateltavina oli kuuden yrityksen edustajat, jotka olivat eri toimialoilta ja edustivat eri kokoluokkia. Haastatteluteemat käsittelivät yritysten kiertotaloustoimintojen ja innovaatiotoiminnan nykytilannetta, haasteita ja mahdollisuuksia. Teemahaastatteluiden tukena käytettiin havainnointia, jonka tarkoituksena oli vahvistaa ja täydentää haastatteluissa esiin tulleita asioita ja syventää kerättyä tietoa. Keskeisimmät tulokset olivat, että kiertotalouden nähtiin tuovan yrityksille taloudellista hyötyä, kilpailuetua ja erottautumiskykyä, mutta kiertotalousratkaisujen kysyntää ei ole tarpeeksi kattamaan kiertotalouteen siirtymisestä aiheutuvia kuluja. Innovoinnin systemaattisuus riippui yritysten koosta. Suurimmat kiertotalouden haasteet olivat taloudellisia tai liittyvät volyymiin, kysyntään tai kulutustottumusten muutokseen. Opinnäytetyön kehitysehdotuksiin kuuluu pilotoinnin mainostaminen yrityksille matalan kynnyksen kokeiluna kiertotalouteen.