Tunteesta tunteeseen : menetelmiä tunnetyöskentelyyn lasten ja nuorten kanssa
Seilo, Milla (2022)
Seilo, Milla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101621281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101621281
Tiivistelmä
Tunteiden tunnistaminen, ilmaiseminen ja tunteiden säätelyn hallinta on tärkeä taito jokaisen ihmisen elämässä. Ilman tunteiden hallintaa vuorovaikutus on haastavaa ja toisten ihmisten kanssa toimiminen voi olla joissain tilanteissa jopa mahdotonta. Lasten ja nuorten kanssa työskennellessä tunnetaitojen osaaminen voi auttaa ammattilaista ennakoimaan ja selviämään hankalista tilanteista varsinkin autisminkirjon asiakkaiden kanssa.
Tällä toiminnallisella opinnäytetyöllä etsittiin menetelmiä ammattilaisten käyttöön lastenkodissa työskennellessä. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus tehtiin yhteen Turun kaupungin lastenkodeista. Koska lastenkoti on pieni ja lapset siten helposti tunnistettavissa, käsitellään tässä raportissa pelkästään tunteita ja tunnetaitoja yleisellä tasolla. Lastenkodissa tehtyä toiminnallista osuutta tuodaan esiin vain siellä käytetyn materiaalin ja menetelmien osalta.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta; raportista ja menetelmäkansiosta. Kansion voi koota raportin liitteenä olevista materiaali linkeistä, jotka on koottu eri lähteitä hyödyntäen. Materiaalit on suunniteltu siten, että niitä voi käyttää joko yksittäisen tunteen työstämiseen tai viedä läpi tunnetyöskentelyprosessina. Materiaalit on suunnattu lasten ja nuorten kanssa työskenteleville.
Raportin teoriaosuudessa käsitellään tunteita ja erilaisten tunnetilojen tunnistamisesta ja hallintaa. Teoriaosuuden sisältö painottuu tunnetyöskentelyn keskeisimpiin asioihin ja niiden merkitykseen sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Keskeisimpiä asioita tunnetyöskentelyssä ovat tunteiden tunnistaminen, niiden ilmaiseminen ja hallinta.
Tällä toiminnallisella opinnäytetyöllä etsittiin menetelmiä ammattilaisten käyttöön lastenkodissa työskennellessä. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus tehtiin yhteen Turun kaupungin lastenkodeista. Koska lastenkoti on pieni ja lapset siten helposti tunnistettavissa, käsitellään tässä raportissa pelkästään tunteita ja tunnetaitoja yleisellä tasolla. Lastenkodissa tehtyä toiminnallista osuutta tuodaan esiin vain siellä käytetyn materiaalin ja menetelmien osalta.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta; raportista ja menetelmäkansiosta. Kansion voi koota raportin liitteenä olevista materiaali linkeistä, jotka on koottu eri lähteitä hyödyntäen. Materiaalit on suunniteltu siten, että niitä voi käyttää joko yksittäisen tunteen työstämiseen tai viedä läpi tunnetyöskentelyprosessina. Materiaalit on suunnattu lasten ja nuorten kanssa työskenteleville.
Raportin teoriaosuudessa käsitellään tunteita ja erilaisten tunnetilojen tunnistamisesta ja hallintaa. Teoriaosuuden sisältö painottuu tunnetyöskentelyn keskeisimpiin asioihin ja niiden merkitykseen sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Keskeisimpiä asioita tunnetyöskentelyssä ovat tunteiden tunnistaminen, niiden ilmaiseminen ja hallinta.