Houkutteleva työnantaja : mitä työpaikkailmoitukset kertovat ja mitä työnhakijat odottavat?
Sarola, Johanna (2022)
Sarola, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101421242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101421242
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää Turun AMK:n ja YAMK:n liiketalouden ja hallinnon eri ikäisten opiskelijoiden näkemys houkuttelevasta työnantajasta ja koronan mahdollista vaikutusta näkemyksiin houkuttelevasta työnantajasta. Lisäksi selvitettiin, vastasivatko Linkedinin työpaikkailmoitukset opiskelijoiden näkemyksiin houkuttelevasta työnantajasta. Opinnäytetyön empiirinen tutkimus tehtiin Webropol kyselytutkimuksena ja Linkedin aineiston perusteella yhdistäen kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen. Kyselytutkimuksen teoriatausta koostui ulkoisen työnantajabrändin rakentamisen teoriasta.
Tutkimus osoittaa, että koronapandemia on vaikuttanut eri ikäisten opiskelijoiden näkemyksiin houkuttelevasta työnantajasta. Korkea palkka houkuttelee työnantajassa, mutta aineeton palkitseminen, kuten etätyömahdollisuus ja muut työelämän joustot, nähtiin houkuttelevampana. Linkedinin työpaikkailmoitukset vastasivat pääosin opiskelijoiden näkemyksiin houkuttelevasta työnantajasta. Työpaikkailmoitukset eivät olleet kovin houkuttelevia tai toisistaan erottuvia työnhakijan näkökulmasta, vaikka innovatiivisesta ja kohdennetusta työpaikkailmoittelusta on kirjoitettu jo vuosia. Opinnäytetyön tulokset hyödyttävät yrityksiä, jotka haluavat kehittää työnantajabrändin rakentamista työpaikkailmoitusten avulla.
Tutkimus osoittaa, että koronapandemia on vaikuttanut eri ikäisten opiskelijoiden näkemyksiin houkuttelevasta työnantajasta. Korkea palkka houkuttelee työnantajassa, mutta aineeton palkitseminen, kuten etätyömahdollisuus ja muut työelämän joustot, nähtiin houkuttelevampana. Linkedinin työpaikkailmoitukset vastasivat pääosin opiskelijoiden näkemyksiin houkuttelevasta työnantajasta. Työpaikkailmoitukset eivät olleet kovin houkuttelevia tai toisistaan erottuvia työnhakijan näkökulmasta, vaikka innovatiivisesta ja kohdennetusta työpaikkailmoittelusta on kirjoitettu jo vuosia. Opinnäytetyön tulokset hyödyttävät yrityksiä, jotka haluavat kehittää työnantajabrändin rakentamista työpaikkailmoitusten avulla.