Tilitoimiston markkinoinnin vuosikello sisältömarkkinoinnin keinoin
Rahikkala, Mari (2022)
Lataukset:
Rahikkala, Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101321167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101321167
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia tilitoimisto Puuking Oy:lle markkinoinnin vuosikello sisältömarkkinoinnin keinoin, jotta tilitoimiston asiakkaiden taloushallinnon osaamista ja ymmärrystä saadaan lisättyä ja näkyvyyttä edistettyä sosiaalisen median kanavissa. Opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota valmis sisältösuunnitelma ja antaa ideoita markkinoinnin vuosikellon suunnitelmiin ja luontiin sosiaalisen median kanavalle.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli kajaanilainen tilitoimisto Talousverkko Puuking Oy. Puuking Oy on perustettu vuonna 2020, jolloin liiketoiminta on ostettu Tili- ja mainostoimisto Ohtonen Oy:ltä. Puuking Oy:n toimialana on kirjanpito- ja tilinpäätöspalvelut, ja se tarjoaa asiakkailleen kokonaisvaltaisia taloushallinnon palveluita.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus muodostui markkinoinnin sisältöstrategiasta ja sisältömarkkinoinnista. Markkinoinnin teorian avulla selvitettiin, kuinka luodaan kohderyhmää kiinnostavaa ja hyödyttävää sisältöä valittuun sosiaalisen median kanavaan. Lisäksi opinnäytetyön teoreettinen osuus muodostui taloushallinnon teemoista kirjanpito, kirjanpitovelvollisuus, kahdenkertainen kirjanpito sekä liiketapahtumien kirjaaminen. Taloushallinnon teemat toimivat sisältönä markkinoinnin vuosikellolle.
Tämän työn empiirinen osuus toteutettiin tekemällä teemahaastattelu. Teemahaastattelun avulla saatiin selville Puuking Oy:n nykytila ja tavoitetila, joiden pohjalta lähdettiin suunnittelemaan kehittämistehtävää. Sisältösuunnitelma sisältää kohderyhmän määrittelyn, tavoitteet, sisältösuunnitelman teemat sekä valitun sosiaalisen median kanavan, johon on laadittu esimerkkipostaus. Lisäksi sisältösuunnitelmassa on määritelty, kuinka markkinoinnin onnistumista voidaan seurata ja mitata. Kehittämistyön lopputuloksena on valmis sisältösuunnitelma ja vuosikello sosiaalisen median kanavan sisällön luontiin.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli kajaanilainen tilitoimisto Talousverkko Puuking Oy. Puuking Oy on perustettu vuonna 2020, jolloin liiketoiminta on ostettu Tili- ja mainostoimisto Ohtonen Oy:ltä. Puuking Oy:n toimialana on kirjanpito- ja tilinpäätöspalvelut, ja se tarjoaa asiakkailleen kokonaisvaltaisia taloushallinnon palveluita.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus muodostui markkinoinnin sisältöstrategiasta ja sisältömarkkinoinnista. Markkinoinnin teorian avulla selvitettiin, kuinka luodaan kohderyhmää kiinnostavaa ja hyödyttävää sisältöä valittuun sosiaalisen median kanavaan. Lisäksi opinnäytetyön teoreettinen osuus muodostui taloushallinnon teemoista kirjanpito, kirjanpitovelvollisuus, kahdenkertainen kirjanpito sekä liiketapahtumien kirjaaminen. Taloushallinnon teemat toimivat sisältönä markkinoinnin vuosikellolle.
Tämän työn empiirinen osuus toteutettiin tekemällä teemahaastattelu. Teemahaastattelun avulla saatiin selville Puuking Oy:n nykytila ja tavoitetila, joiden pohjalta lähdettiin suunnittelemaan kehittämistehtävää. Sisältösuunnitelma sisältää kohderyhmän määrittelyn, tavoitteet, sisältösuunnitelman teemat sekä valitun sosiaalisen median kanavan, johon on laadittu esimerkkipostaus. Lisäksi sisältösuunnitelmassa on määritelty, kuinka markkinoinnin onnistumista voidaan seurata ja mitata. Kehittämistyön lopputuloksena on valmis sisältösuunnitelma ja vuosikello sosiaalisen median kanavan sisällön luontiin.