DIAKONIA – APUA JA TUKEA: opas diakonian talousohjaukseen
Pietiläinen, Johanna; Ormiskangas, Sanna (2022)
Lataukset:
Pietiläinen, Johanna
Ormiskangas, Sanna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100220741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100220741
Tiivistelmä
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opas, joka kertoo diakonian taloudellisesta avusta sekä toimii tukena asiakkaan talousohjauksessa. Talousohjaus- ja neuvonta ovat diakoniassa osa asiakkaan kokonaisvaltaista kohtaamista. Diakonia toimii yhteiskunnan turvaverkon paikkaajana siellä mihin muu yhteiskunnan apu ei yllä. Aineellinen avustaminen ei yleensä ole riittävä keino asiakkaan elämäntilanteen parantamiseksi, vaan lisäksi tarvitaan pitkäjänteistä talousohjausta ja psykososiaalista tukea.
Oppaan tarkoitus on tuoda selkeästi ja kunnioittavasti esille seurakunnan, yhteiskunnan ja kolmannen sektorin tukimuotoja talousvaikeuksissa olevan asiakkaan elämänlaadun parantamiseksi. Lisäksi oppaassa annetaan vinkkejä pienillä tuloilla selviytymiseen. Asiakas voi käydä opasta läpi yhdessä diakoniatyöntekijän kanssa ja palata oppaan sisältöön tarvittaessa myös kotona. Opas sisältää lisäksi osallistavia tehtäviä, joilla kartoitetaan asiakkaan elämäntilannetta ja pyritään parantamaan asiakkaan tulevaisuusorientoituneisuutta. Opasta voidaan käyttää myös diakoniaopiskelijoiden perehdytyksessä.
Oppaan sisältö kerättiin diakoniatyöntekijöille laaditun Webpropol-kyselyn pohjalta. Kyselyyn osallistui diakoniatyöntekijöitä koko maasta. Oppaasta kerättiin palautetta avoimen haastattelun avulla diakoniatyöntekijöiltä sekä diakonian asiakkailta. Opasta muokattiin palautteen perusteella soveltuvin osin. Kehittämistehtävän pohjalta syntynyt opas kertoo asiakkaalle, millaista apua diakoniasta on saatavilla ja se sisältää diakonian talousohjauksen kannalta keskeisimmän informaation.
Oppaan tarkoitus on tuoda selkeästi ja kunnioittavasti esille seurakunnan, yhteiskunnan ja kolmannen sektorin tukimuotoja talousvaikeuksissa olevan asiakkaan elämänlaadun parantamiseksi. Lisäksi oppaassa annetaan vinkkejä pienillä tuloilla selviytymiseen. Asiakas voi käydä opasta läpi yhdessä diakoniatyöntekijän kanssa ja palata oppaan sisältöön tarvittaessa myös kotona. Opas sisältää lisäksi osallistavia tehtäviä, joilla kartoitetaan asiakkaan elämäntilannetta ja pyritään parantamaan asiakkaan tulevaisuusorientoituneisuutta. Opasta voidaan käyttää myös diakoniaopiskelijoiden perehdytyksessä.
Oppaan sisältö kerättiin diakoniatyöntekijöille laaditun Webpropol-kyselyn pohjalta. Kyselyyn osallistui diakoniatyöntekijöitä koko maasta. Oppaasta kerättiin palautetta avoimen haastattelun avulla diakoniatyöntekijöiltä sekä diakonian asiakkailta. Opasta muokattiin palautteen perusteella soveltuvin osin. Kehittämistehtävän pohjalta syntynyt opas kertoo asiakkaalle, millaista apua diakoniasta on saatavilla ja se sisältää diakonian talousohjauksen kannalta keskeisimmän informaation.