Kyberturvallisuus suomalaisessa perusopetuksessa: suomalaisessa peruskoulussa tapahtuvan kyberturvallisuuden opetuksen nykytila ja opetussuunnitelmien perusteiden tulevaisuuden suuntaviivat
Kaipainen, Sari; Pyysing, Miiro (2022)
Kaipainen, Sari
Pyysing, Miiro
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101121105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101121105
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa siitä, missä määrin kyberturvallisuuteen liittyviä tietoja ja taitoja opetetaan suomalaisessa peruskoulussa. Lisäksi haluttiin kartoittaa kyberturvallisuusalan asiantuntijoiden näkemyksiä siitä, mitä kyberturvallisuuden osa-alueita olisi olennaista opettaa suomalaisessa peruskoulussa. Opinnäytetyö tilaajana toimi Opetushallitus.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kyberympäristön määrittelystä, aiheen ajankohtaisuuden hahmottelusta sekä kyberturvallisuuteen liittyvien peruskäsitteiden avaamisesta. Opinnäytetyö on tyypiltään tutkimuksellinen. Opinnäytetyössä tehtiin kaksi erillistä kyselytutkimusta. Ensimmäinen kyselytutkimus suunnattiin peruskoulun opettajille koskien kyberturvallisuuden opetuksen nykytilaa ja toinen kyberturvallisuusammattilaisille liittyen siihen, miten he kokevat kyberturvallisuuden opetuksen tulevaisuuden näkymät ja opetettavat teemat.
Opettajille suunnattuun kyselyyn saatiin lopulta 9 vastausta ja ammattilaisten kyselyyn 149. Kysely toteutettiin verkkolomakkeella ja kyselytutkimukset olivat puolistrukturoituja. Kyselyiden avoimet vastaukset analysoitiin teemoittelun, tyypittelyn, koodauksen ja kategorisoinnin avulla. Numeerisia vastauksia käsiteltiin webropol-työkalun avulla.
Toteutettujen kyselytutkimusten perusteella kyberturvallisuuden opetus peruskoulussa on tällä hetkellä melko hajanaista ja järjestäytymätöntä. Aihealuetta opetetaan osana laaja-alaista osaamista sekä tieto- ja viestintäteknologisia taitoja. Kyselyiden perusteella opettajat tarvitsevat lisäkoulutusta sekä konkreettisia ohjeita opetuksen tueksi. Sekä ammattilaiset että opettajat näkevät, että peruskoulussa tapahtuvaa kyberturvallisuuden opetusta voitaisiin tukea monenlaisilla ratkaisuilla.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kyberturvataitoja voidaan pitää kansalaistaitona, jota tulisi opettaa suomalaisessa peruskoulussa. Jotta kyberturvallisuuden opetusta voidaan toteuttaa tarvittavalla tavalla, pitää opettajille taata riittävä osaaminen sekä resurssit. Tutkimukseen perustuen kyberturvallisuuteen liittyvien asioiden tarkentaminen peruskoulun opetussuunnitelmien perusteissa olisi suositeltavaa. Lisäksi eri tahojen yhteistyöllä voitaisiin tuottaa materiaalia opetuksen tueksi sekä täydennyskouluttaa peruskouluopettajia. The aim of the thesis was to examine how cyber security related topics are currently taught in the Finnish comprehensive school. The other objective was to find out the views of cyber security professionals about what cyber security related themes are relevant in basic education. The thesis was commissioned by the Finnish national agency for education.
The theoretical part consists of defining the cyber environment, specifying how topical the theme is, and explaining the mainline cyber security related terms. The thesis is research-based and contains two separate surveys. One of them is directed at comprehensive school teachers in order to examine what the current state of cyber security education is and the other for cyber security professionals aiming to map how they view the outlook of cyber security education in the next few years to be carried out and what the themes should be.
The survey targeted to comprehensive school teachers was answered by 9 people and the survey for cyber security professionals was answered by 149 people. The survey was conducted via a web form and the questions were half structured by their type. The open format survey answers were analyzed by arranging them into the themes and types using coding and cathegorizing.The numerical answers were processed with webropol tool.
According to the surveys, cyber security education in the Finnish comprehensive school is currently quite fragmented and unorganized. The theme is being taught as a part of the wide transversal competence and information and communication technology skills. Based on the surveys the teachers need further education and concrete instructions to support their teaching. Both the cyber security professionals and the teachers find that the comprehensive school education could be supported by various solutions.
Based on the study, cyber security skills can be considered as civic skills, which should be taught in the Finnish comprehensive school. In order to carry out the cyber security education in praxis, it is necessary to ensure that the teachers have adequate knowledge and resources. Based on the research it is recommended to define the cyber security related topics more closely in the national core curriculum. Furthermore, material to support the comprehensive school education could be produced and teachers educated in collaboration with different organizations.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kyberympäristön määrittelystä, aiheen ajankohtaisuuden hahmottelusta sekä kyberturvallisuuteen liittyvien peruskäsitteiden avaamisesta. Opinnäytetyö on tyypiltään tutkimuksellinen. Opinnäytetyössä tehtiin kaksi erillistä kyselytutkimusta. Ensimmäinen kyselytutkimus suunnattiin peruskoulun opettajille koskien kyberturvallisuuden opetuksen nykytilaa ja toinen kyberturvallisuusammattilaisille liittyen siihen, miten he kokevat kyberturvallisuuden opetuksen tulevaisuuden näkymät ja opetettavat teemat.
Opettajille suunnattuun kyselyyn saatiin lopulta 9 vastausta ja ammattilaisten kyselyyn 149. Kysely toteutettiin verkkolomakkeella ja kyselytutkimukset olivat puolistrukturoituja. Kyselyiden avoimet vastaukset analysoitiin teemoittelun, tyypittelyn, koodauksen ja kategorisoinnin avulla. Numeerisia vastauksia käsiteltiin webropol-työkalun avulla.
Toteutettujen kyselytutkimusten perusteella kyberturvallisuuden opetus peruskoulussa on tällä hetkellä melko hajanaista ja järjestäytymätöntä. Aihealuetta opetetaan osana laaja-alaista osaamista sekä tieto- ja viestintäteknologisia taitoja. Kyselyiden perusteella opettajat tarvitsevat lisäkoulutusta sekä konkreettisia ohjeita opetuksen tueksi. Sekä ammattilaiset että opettajat näkevät, että peruskoulussa tapahtuvaa kyberturvallisuuden opetusta voitaisiin tukea monenlaisilla ratkaisuilla.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kyberturvataitoja voidaan pitää kansalaistaitona, jota tulisi opettaa suomalaisessa peruskoulussa. Jotta kyberturvallisuuden opetusta voidaan toteuttaa tarvittavalla tavalla, pitää opettajille taata riittävä osaaminen sekä resurssit. Tutkimukseen perustuen kyberturvallisuuteen liittyvien asioiden tarkentaminen peruskoulun opetussuunnitelmien perusteissa olisi suositeltavaa. Lisäksi eri tahojen yhteistyöllä voitaisiin tuottaa materiaalia opetuksen tueksi sekä täydennyskouluttaa peruskouluopettajia.
The theoretical part consists of defining the cyber environment, specifying how topical the theme is, and explaining the mainline cyber security related terms. The thesis is research-based and contains two separate surveys. One of them is directed at comprehensive school teachers in order to examine what the current state of cyber security education is and the other for cyber security professionals aiming to map how they view the outlook of cyber security education in the next few years to be carried out and what the themes should be.
The survey targeted to comprehensive school teachers was answered by 9 people and the survey for cyber security professionals was answered by 149 people. The survey was conducted via a web form and the questions were half structured by their type. The open format survey answers were analyzed by arranging them into the themes and types using coding and cathegorizing.The numerical answers were processed with webropol tool.
According to the surveys, cyber security education in the Finnish comprehensive school is currently quite fragmented and unorganized. The theme is being taught as a part of the wide transversal competence and information and communication technology skills. Based on the surveys the teachers need further education and concrete instructions to support their teaching. Both the cyber security professionals and the teachers find that the comprehensive school education could be supported by various solutions.
Based on the study, cyber security skills can be considered as civic skills, which should be taught in the Finnish comprehensive school. In order to carry out the cyber security education in praxis, it is necessary to ensure that the teachers have adequate knowledge and resources. Based on the research it is recommended to define the cyber security related topics more closely in the national core curriculum. Furthermore, material to support the comprehensive school education could be produced and teachers educated in collaboration with different organizations.